Napomena: Ovo su lični stavovi autora komentara i uredništvo sajta ne snosi nikakvu odgovornost za njihov sadržaj

77 komentara

  1. Ivan avgust 22, 2008 @ 2:45 pm

    Vlasnik sam stana pre 1994 god. Da li ja placam drzavi porez od 20% u slucaju da prodam stan za npr. 50000. To znaci da moram drzavi da dam 10000 ???!!!!

  2. admin avgust 25, 2008 @ 12:17 pm

    Ivane,

    1)Vlasnik stana od pre 24.01.1994. ne ostvaruje kapitalni dobitak, pa ne plaća i porez (član 72)

    2)U slučaju da treba da platite (stan ste kupili posle navedenog datuma), plaća se 20% samo na RAZLIKU između cene za koju je stan kupljen i one po kojoj se stan prodaje, ne celokupnu sumu.

  3. victor septembar 1, 2008 @ 9:32 am

    Moj otac nasledio od bake imovanje pa onda prodao to. Jer mora on da plati porez na kapitalnu dobit, i ako ja koliko % i kako se to računa?

    Hvala u napred!

  4. draga septembar 17, 2008 @ 8:57 pm

    ugovorom o poklonu od 20.01.2005 godine stekla sam u svojinu stan. predmetni ugovor je overen i uknjižena sam na pomenuti stan. Sada želim da prodam taj stan te u vezi stim dali sam obaveznik poreza na kapitalnu dobit.

  5. Emina septembar 20, 2008 @ 1:28 pm

    Moj otac je kupio stan 1993 godine, i prošle godine je prodao taj stan i iz dobijene cene meni je kupio nov stan.
    Sada je dobio poziv iz poreske uprave u vezi poreza na kapitalnu dobit. Interesuje me dali on treba da plaća taj porez?

    Pozdrav
    Emina

  6. admin septembar 28, 2008 @ 8:28 pm

    Viktore, Draga,

    Da.

  7. admin septembar 28, 2008 @ 8:46 pm

    Emina,

    Ako se stan vodi na njega od pre 24.01.1994. onda nije obveznik. Ako vam je stiglo rešenje da platite porez, imate pravo na žalbu.

  8. Bogdan oktobar 6, 2008 @ 10:54 am

    Otac poseduje stan, proda ga, ja od tih novaca (plus kredit) kupim sebi prvi stan. Iz clanka se vidi da je on oslobodjen poreza na dobit.Da li ja zadrzavam pravo na povrat PDV-a?

  9. admin oktobar 6, 2008 @ 2:54 pm

    Bogdane,

    Vi zadržavate pravo na povrat PDV-a.

  10. Aleksandra oktobar 17, 2008 @ 7:10 pm

    Postovani, imam jednu nedoumicu, u procesu sam kupovine dela stana ciji je vlasnik moja majka. Da li ona prodajom dela stana cerki podleze placanju poreza na kapitalnu dobit?

  11. admin oktobar 20, 2008 @ 9:12 am

    Aleksandra,

    Aktuelni ZAKON O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA

    Član 72a
    Kapitalni dobitak se ne utvrđuje i ne oporezuje kod prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti u sledećim slučajevima:

    2) ako se prenos vrši između bračnih drugova i krvnih srodnika u pravoj liniji;

    Ovaj član zakona je primenljiv na Vaš slučaj, tako da se tada ne utvrđuje porez na kapitalnu dobit.

  12. Mira oktobar 21, 2008 @ 1:36 pm

    Pitanje:
    Moj muz proda stan koji je kupio dok je bio u braku i proda ga. Dodamo pare i ja kupim stan u novogradnji kao moj prvi stan.
    1. Da li on mora da plati porez na kapitalnu dobit?
    2. Da li ja imam pravo na povracaj PDV-a (naravno samo na 40kvm koji meni pripadaju)?

  13. admin oktobar 21, 2008 @ 4:00 pm

    Miro,

    Vi svakako, ako vam je prvi stan, imate pravo na povraćaj PDV-a.

    Vaš muž, ukoliko ne zadovoljava neke od drugih uslova zbog kojih bi mogao dobiti oslobađanje od poreza (godina kupovine, ulaže novac za svoje stambeno pitanje ili rešavanja stambenog pitanja članova svoje porodice - dece slično), je obveznik poreza na kapitalnu dobit.

  14. Mira oktobar 21, 2008 @ 6:24 pm

    Postovani,

    Moj muz je ucestvovao novcem u resavanju mog stambenog pitanja. Ja sam takodje clan porodice, kao njegova zena. Ili zakon precizira drugacije?

  15. admin oktobar 22, 2008 @ 9:50 am

    Miro,

    Slažem se sa Vama. Međutim, zakon nije precizirao ko su članovi porodice, tako da je ustaljeno tumačenje da se to odnosi na decu. Strogo formalno gledano, ako se ne varam, on novac ulaže i rešavanje svog stambenog pitanja, tako da je i to osnov za oslobađanje od poreza na kapitalnu dobit. NAPOMENA:Ako on ima rešeno stambeno pitanje i po prodaji nepokretnosti, tačnije ima drugu nepokretnost, onda i Vi kao njegova supruga imate REŠENO stambeno pitanje, pa nema potrebe da ga REŠAVATE.

    Tako da Vi imate osnove za oslobađanje od plaćanja poreza na kapitalnu dobit, ali zbog situacija koja liči na pokušaj izbegavanja plaćanja poreza, očekujem da će biti problema prilikom ostvarivanja.

  16. Vesna novembar 7, 2008 @ 6:50 pm

    Novembar 07, 2008.
    Dobila sam od majke na poklon plac od 30 ari pre njene smrti. Plac je gradjevinski i na njemu ce se graditi stambeni stanovi za prodaju ( ustupicu plac investitoru i za to cu dobiti odgovarajuci broj stanova ). Da li ja podlezem placanj kapitalne dobiti i ako podlezem kako ce se odredjivati osnovica za placanje kapitalne dobiti.

    Hvala.

    Vesna

  17. admin novembar 8, 2008 @ 9:45 pm

    Vesna,

    Budući da ste Vi dobili plac od majke, tako da je u pitanju pоklon u srodstvu prvog reda, nema poreza.

    Što se tiče plaćanja poreza po osnovi ZARADE (u vidu stanova), više nije u pitanju kapitalna dobit, već zarada. Sve zavisi od konkrenog ugovora, i načina na koji ste Vi i investitor dogovorili uslove.

    Ako pod “ustupili” podrazumevate da je plac i formalno prešao u vlasništvo investitora, onda treba utvrditi koja je bila vrednost placa kada ste Vi postali vlasnik, kao i to koliko Vi dobijate za to (uzimajući u obzir vrednost onoga što dobijate), da bi ste na kraju platili porez od 20% na razliku.

  18. Lazar novembar 9, 2008 @ 1:17 am

    8.11.2008
    Prodao sam 2 stana u izgradnji,i tim novcem u istoj zgradi
    finansirao izgradnju ta dva stana i lokal(u istoj zgradi),a drugi deo novca sam uložio u sređivanje stana na drugoj lokaciji.
    Novac od prodaje stanova manji je od novca koji sam uložio za izgradnju ta dva stana, lokala i izgradnju stana na drugoj lokaciji.
    Pitanje-Da li ja treba da platim porez na kapitalnu dobit.

  19. Lazar novembar 9, 2008 @ 1:21 am

    8.11.2008
    Ako prodate stan pa kupite lokal da li plaćate porez na kapitalnu dobit(ako su vrednost stana i lokala iste)

  20. Lazar novembar 10, 2008 @ 9:17 pm

    ISPRAVKA PITANJA od 9.11.07
    Novac od prodaje stanova VEĆI je od novca koji sam uložio za izgradnju ta dva stana, lokala i izgradnju stana na drugoj lokaciji.
    PITANJE -Pošto je kapitalna dobit razlika između prodajne i nabavne vrednosti(troškovi gradnje),da li će prilikom utvrđivanja kapitalne dobiti uzeti u obzir samo troškove koji se odnose na gradnju prodatih stanova, ili će u troškove gradnje ući i gradnja mog stana na drugoj lokaciji(to bi bilo kao da sam na jednoj lokaciji prodao stan a kupio na drugoj)

  21. admin novembar 12, 2008 @ 10:39 am

    Lazare,

    Kapitalna dobit se ne plaća samo ako novac uložite u rešavanje stambenog pitanja svoga ili svoje porodice.

    Znači, lokal ne može da se računa. Procenjuje se cena gotovog stana.

    Da li će se računati oba stana zavisi od njiove namene. Ako ste, na primer, jedan stan kupili/napravili za sebe, a drugi za svoju decu onda će oba biti izuteta iz plaćanja kapitalne dobiti. Ako ste Vi/vaša porodica već stambeno obezbeđeni, onda se njihova cene ne može odbiti prilikom obračuna zarade.

  22. mikica novembar 12, 2008 @ 4:21 pm

    Posedujem plac, vodi na mene od 1998. godine kad je i kupljen. Da li podlezem obavezi placanja poreza na kapitalnu dobit ako ga prodam?

  23. admin novembar 12, 2008 @ 5:48 pm

    Mikice,

    Ako plac posedujete od pre 24.01.1994., nema kapitalnog dobitka. Vi imate place od 1998, tako da u tom slučaju, ako ga prodate postoji kapitalni dobitak (naravno, ako ga prodate skuplje nego što ste ga kupili. U slučaju da je sada taj plac jeftiniji u pitanju je gubitak).

  24. mikica novembar 12, 2008 @ 7:41 pm

    Prodao bih ga (plac) i tim novcem ucestvovao u otkupu stana koji otac penzioner trenutno otplacuje na rate. Sta da ucinim i kakav ugovor sa ocem da napravim da ne bi platio Porez na kapitalnu dobit?

  25. Alisa novembar 22, 2008 @ 11:05 am

    Postovani,
    Kod nas je sledeci slucaj; Moja majka je 2002. godine kupila stan, koji sam ja nasledila posle njene smrti, 2004. godine. Posto zivim u inostranstvu (imam duplo drzavljansto, austrije i srbije), dala sam svome ocu punomocje oko prodaje stana, koja je obavljena krajem juna 2008 godine. Nazalost nikako nismo mogli da dodjem do informacija u vezi sa time da li moram da platim porez na kapitalnu dobit (posto sam naslednica stana), a sada se plasim koje su posledice toga sto ocigledno nismo na vreme prijavili porez!?
    Hvala puno na odgovoru,
    pozdravi,
    Alisa

  26. admin novembar 22, 2008 @ 4:05 pm

    Alisa,

    Pošto je novac od prodaje nepokretnosti moguće uložiti u rešavanje stambenog pitanja članova porodice, u kom sučaju se ne plaća porez na kapitalnu dobit, moguće je da nećete imati nikakvih posledica osim zatezne kamate (računajući od 15 dana po prodaji kada je istakao rok, pa do trenutka podnošeja poreske prijave)

  27. Alisa novembar 24, 2008 @ 8:53 am

    Postovani,
    puno hvala na odgovoru. Ja imam nameru da novac ulozim da bih zavrsila kucu (koja je moje vlasnistvo) u inostranstvu (u Austriji). Da li sam u tom slucaju oslobodjena poreza na kapitalnu dobit?
    Puno hvala unapred,
    Alisa

  28. admin novembar 24, 2008 @ 10:52 am

    Alisa,

    Kupovina ili ulaganje u nekretnine u Austriji nema uticaja na porez u srbiji.

  29. Vlada novembar 25, 2008 @ 3:05 pm

    …Prodajom nekretnine ostvario sam kapitalnu dobit a prodajom akcija kapitalni gubitak…
    Zbog preglednosti, ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani:Porez na kapitalni dobitak kada ima gubitka

  30. Rade novembar 28, 2008 @ 10:13 pm

    Od firme sam dobio stan 1998 i otkupio ga 1999. Prodao sam ga ovih dana.Da li sam obveznik poreza na kapitalnu dobit i koja je osnovica i kako se izracunava.

  31. admin novembar 29, 2008 @ 4:55 pm

    Da. Porez je 20% razlike cene za koju je kupljen i po kojoj je prodat. Međutim, ako taj novac uložite na rešavanje svog ili stambenog pitanja svoje porodice, niste obavezni platiti porez (pogledajte pitanja i odgovore iz ovog članka).

  32. Dejan decembar 6, 2008 @ 6:33 pm

    Postovani,

    U aprilu 2004. godine sam od oca dobio stan Ugovorom o poklonu. Sada nameravam da taj stan prodam, pa me interesuje da li placam kapitalnu dobit, s obzirom da sam stan dobio na poklon od roditelja?

  33. admin decembar 7, 2008 @ 9:41 pm

    Dejane,

    Da. To što je to bio poklon od roditelja imalo je efekta samo u smislu da niste platili porez na poklon.

  34. Slobodan-Boban januar 10, 2009 @ 11:05 pm

    Procitao sam pitanja Vasih korisnika u vezi poreza na kapitalnu dobit.
    Naveli ste naziv Zakona: Zakon o porezu na dohodak gradjana.
    Ja bih Vas zamolio da sledecom prilikom objavite Sluzbenog Glasnika
    i za stari i za novi-vazeci Zakon, tj. broj i datum.

    Imam informaciju da je nedoreceno da novac od prodaje stana mora da se
    ulozi u kupovinu novog u roku od 60 dana. Cuo sam da to nije jedini
    kriterijum vec da je za 1-og clana kriterijum 45 m2, a za svakog ostalog
    clana porodicnog domacinstva dodatih po 20 m2, a sve limitirano sa 99 m2.

    Uz postovanje voleo bih da licno procitam odgovarajuci clan tacno definisanog Zakona.

    Svakako ne zelim da se mesam u posao pravnika, ali mi licna znatizelja trazi da
    procitam integralni clan Zakona.

    S postovanjem Slobodan-Boban

  35. Jovan januar 14, 2009 @ 12:49 am

    Stan sam stekao poklonom od majke 2000 godine i jasno je da prodajom tog stana treba da platim porez na kapitalnu dobit. Stan je male vrednosti na izuzetno dobroj lokaciji. Ako ja taj stan zamenim za drugi sta koji je osetno vece vrednosti, a bez formalne novcane doplate. Da li i u tom slucaju placam neki porez (na kapitalnu dobit i slicno)?
    Hvala.

  36. Jovan januar 14, 2009 @ 12:55 am

    Jos jedno pitanje. Ako ja moram da podnesem poresku prijavu u roku od 15 dana od dana prodaje nepokretnosti, kako onda ja potom dokazujem da sam za taj novac kupio drugi stan? Da li treba da povucem prethodnu prijavi, podnosim novu a oni automatski uporedjuju podatke ili je u pitanju neki treci postupak?

  37. admin februar 1, 2009 @ 6:19 pm

    Jovane,

    Ako tim stanom rešavate svoje stambeno pitanje, onda se računa da ste novac uložili u stan, tako da nema poreza na kapitalni dobitak, bez obzira na razliku u ceni.

  38. admin februar 4, 2009 @ 12:01 am

    Postovani Slobodan-Boban,

    Vaše tvrđenje nema uporište u zakonu. Broj-brojevi službenog glasnika citiranog zakona (prvobitni zakon je objavljen 24/01, kasnije su bile izmene i dopune) je (Službeni glasnik RS, br.24/01, 80/02,135/04 i 62/06)

  39. Sladjan februar 24, 2009 @ 7:32 pm

    Koji i koliko se porez placa pri prodaji kuci, i da li kupovinom naredne nekretnine (u kom vremenskom periodu mora da se kupi nova nekretnina) se placa samo razlika poreza ili jos uvek celokupni iznos??? Hvala

  40. admin februar 25, 2009 @ 12:00 pm

    Sladjane,

    Sve je objašnjeno u članku.
    1)Da. 2)20% 3)Ako kupite novi stand do 60 dana ne plaćate ceo porez (samo razliku), ukoliko do 10 meseci kupute platićete porez, ali možete izvršiti povraćaj (na razliku)

  41. Miloš mart 2, 2009 @ 2:17 pm

    Poštovani,
    sve pohvale za odgovore, ali imam jednu nedoumicu.Molio bih da mi se objasni šta znači …Ako se stan vodi na njega od pre 24.01.1994. onda nije obveznik… Pitanje je dakle: da li se vlasnikom smatraju osobe koje su stanove dobile od države pre tog datuma, ali ih nisu do tog datuma otkupili ili ne? U postupku prodaje sam, hitno i Hvala.

  42. admin mart 8, 2009 @ 8:36 pm

    Miloše,

    Stan nije bio Vaš dok ga niste otkupili. To što ste imali pravo boravka nije posebno razmatrano zakonom.

  43. JASNA P. mart 9, 2009 @ 1:42 pm

    Prodajom stana isplatila sam bivšem suprugu polovinu vrednosti stana(pošto nismo rešavali pitanje deobe imovine)U međuvremenu misam kupila nekretninu,pa me zanima da li ja sama plaćam porez na kapitalnu dobit na ceo iznos prodaje iako sam novac podelila sa bivšim suprugom??? Imam priznanicu o transferu novca iz banke (tj.o prebacivanju novca na račun bivšeg supruga)

  44. admin mart 9, 2009 @ 3:06 pm

    Jasna,

    Podela novca je trebala nastupiti tek posle odbitka poreza. Porez se vodi na Vas. Niste opisali kako ste pravno-formalno rešili vaš spor, ali mi se čini da vaš suprug nema pravnu obavezu plaćanja dela tog poreza.

  45. Velja mart 16, 2009 @ 8:48 pm

    Sta kada sam kupio stan na kredit kada je kostao npr. 45000 a prodao ga kasnije i vratio banci dug i napravio razliku od kupovne i prodajne cene npr. 15000 €.

    Da li podlezem i koliko podlezem porezu na kapitalnu dobit.

    Znaci ja nisam imao pare kada sam kupio stan bio je kredit i zaradio sam nakon prodaje stana kada sam vratio banci dug 15000€.

  46. slavica mart 16, 2009 @ 9:59 pm

    Sestra i ja smo od roditelja koji su umrli nasledile stan .Stan je otkupljen jos 1992. Sada bi taj stan prodale, da li podlezemo placanju poreza na kapitalnu dobit? Za taj novac bi svaka kupila neku drugu manju nekretninu posto nemamo reseno stambeno pitanje. Da li to moramo uciniti u roku od dva meseca ili je to nebitno ako ne podlezemo placanju poreza?

  47. Lazar mart 18, 2009 @ 6:25 pm

    Trampio sam vikendicu za stan i doplatio 10.000 eura.(vikendica je računata 50.000 eura).Stan dobijen trampom(u gradu u kome živim) sam prodao,i kupio stan u drugom gradu za 56.000 eura u koji sam uložio još 6.000 za renoviranje (stan me košta 62.000).
    1. Pošto imam rešeno stambeno pitanje u gradu u kojem živim,da li ja plaćam kapitalnu dobit na ovu transakciju i ako se preseslim u drugi grad da li se to računa kao rešavanje stambenog pitanja.
    2.Da li novac uložen (od prodaje predhodnog stana) u renoviranje kupljenog stana ulazi u troškove rešavanja stambenog pitanja.

  48. admin mart 18, 2009 @ 10:32 pm

    Lazare,

    1)Ako već imate stan da svoje ime, Vi imate rešeno stambeno pitanje, selidba tu nije od značaja.

    2)Renoviranje stana nije pokriveno zakonom.

  49. Slavica mart 19, 2009 @ 1:16 pm

    Poslala sam Vam pitanje 16.03. Molim Vas za odgovor posto sam u fazi prodaje stana.

  50. admin mart 19, 2009 @ 1:55 pm

    Slavice,

    1)Vlasnik stana od pre 24.01.1994. ne ostvaruje kapitalni dobitak, pa ne plaća i porez (član 72)

    2)Ne podležete plaćanju poreza po ovom osnovu, tako da nije bitno kako ćete trošiti pare.

  51. SLAVICA mart 19, 2009 @ 4:24 pm

    Najlepse hvala!

  52. boban mart 20, 2009 @ 10:18 pm

    kupio sam stan( 2007. god) putem stambenog kredita . Na taj stan nisam stavio hipoteku.Sada taj stan želim da prodam i za njega dobijam 10.000 eur više nego što sam ga platio.Dobijen novac želim da iskoristim za vraćanje kredita banci. Da li u tom slučaju plaćam kapitalnu dobit i na koji iznos( da li samo na tih 10.000 eura ili na ukupnu sumu za koju prodam stan)?

  53. admin april 3, 2009 @ 9:40 am

    Veljo,

    Kapitalna dobit se plaća na bilo koju zaradu koja nije drugačije oporezovana. Što znači da vi plaćate porez na razliku, bez obzira odakle vama novac za početnu investiciju. Porez nećete plaćati u slučaju da zadovoljavate neke od uslova kojimi vas oslobađaju plaćanja poreza, o čemu je ovde dosta raspravljano.

  54. silja april 13, 2009 @ 11:57 pm

    kupio sam stan 2002-ge godine za 37000€ ali na prevaru mi je u ugovoru upisano 25000€. Bez obzira sta je stojalo u ugovoru oni su mi u to vreme procenili da je trzisna cena stan 36000€ i tako sam morao da platim porez za kupovinu. Sada prodajem stan za 42000€.
    1. Dali ce i sada naplatiti razliku trzisne cene ili razliku cene koja je na ugovorima?
    2.dali bi mi vratiti vraatili 20% na razliku kada bih ja prodao stan za 20000€

  55. admin april 14, 2009 @ 10:07 am

    Bobane,

    Placate porez na kapitalnu dobit, i to samo na razliku.

  56. ivan april 28, 2009 @ 1:21 am

    U stanu koji smo prodali sestra i ja, njen vlasnički udeo je 3/4 a moj 1/4. Sestra je svoje 2/4 stekla ostavinskom raspravom nakon očeve smrti 2005 g. Majka nam je svoj deo stana prepisala ugovorom o poklonu iz 2005 g, svakom po 1/4. Napominjem da su taj stan naši roditelji kupili 1970. Sestra za sebe kupuje stan a ja ne jer sam nakon očeve smrti po ostavinskoj raspravi iz 2005. nasledio omanji stan u kojem živim. Podležemo li porezu na kapitalnu dobit?

  57. Vesna april 28, 2009 @ 2:12 pm

    Pitanje: Od aprila 1993 godine sam vlasnik stana od 94 kvm …
    Ostatak pitanja, kao i odgovor, prebačen je u članak:Kapitalna dobit pri zameni za veći stan i pri prodaji većeg radi kupovine 3 manja

  58. ivan april 29, 2009 @ 11:07 pm

    ako od novca ostvarenim prodajom stana kupim kola ili umetnicku sliku imam oslobadjanje placanja poreza na kapitalnu dobit?

  59. admin april 30, 2009 @ 9:47 am

    Ivane,

    Ne.

  60. Dragan maj 4, 2009 @ 2:08 pm

    Kupio sam kucu od tasta za 20.000 eura koju je on dobio u nasledstvo 2000. god.Da li ce on kupovinom materijala za adaptaciju kuce(fiskalni racuni) u iznosu od 20.000 eura biti oslobodjen poreza i da li sve to mora uraditi u roku od 60 dana od dana prodaje?

  61. admin maj 10, 2009 @ 7:29 pm

    Ivane,

    Vi plaćate kapitalnu dobit na svoju četvrtinu.

  62. admin maj 10, 2009 @ 8:54 pm

    Dragane,

    Nisam siguran šta podrazumevate pod “Adaptacijom”. Ako kuća već postoji, ne može se na račun nje oslobađati od poreza.

    Što se tiče roka, pogledajte članove 79 i 80 citirane u tekstu.

  63. Marija maj 11, 2009 @ 10:48 pm

    Mozete li da malo pojasnite sta znace ove nove izmene i dopune zakona o kapitalnoj dobiti u slucaju kada neko prodaje imovinu stecenu poklonom ili nasledjem. Ne razumem kako ce se sada odredjivati “nabavna” cena stana koji je nasledjen/poklonjen…

    Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani: Kapitalna dobit na prodaju nasleđene nekretnine

  64. Vladimir jun 1, 2009 @ 10:36 pm

    Zakon sam pročitao, mada mi i dalje nije jasno kako to funcioniše u praksi. Konkretno, da li ću ja ako prodam svoj stan po nekoj normalnoj (tržišnoj) ceni, platiti porez na kapitalnu dobit? Molim Vas da mi ne odgovarate da to zavisi od nabavne cene! Inače nisam čuo da je to neko plaćao.
    Unapred hvala

  65. Petar jun 4, 2009 @ 9:42 pm

    Kako pišete Borisu: “Po starom zakonu postojala… 5 godina, ali se to zamenilo …24.01.1994.” …kada je novi zakon stupio na snagu?…

    Ostatak pitanja, kao i odgovor možete pogledati na strani: Porez na kapitalnu dobit - važenje zakona kome vlasnik od pre 24.01.1994. godine ne ostvaruje kapitalni dobitak

  66. olga turner jun 10, 2009 @ 8:24 pm

    …kupila sam kucu 2001 iprodala u novembru 2008…Od tog novca kupila sam 2 stana..

    Ostatak pitanja, kao i odgovor pogledajte na strani: Kapitalna dobit - prodata kuća, kupljena 2 stana

  67. admin jun 19, 2009 @ 10:24 pm

    Vladimire,

    Pre svega je bitno koliko je dugo nepokretnost u vašem vlasništvu, o tome je dosta pisano i na ovom sajtu. Zavisi od toga kako ćete uložiti novac, kao i od toga da li ste imali kapitalne gubitke.

    Ne mogu reći da ne zavisi od nabavne cene, zato što je kapitalna dobit 20% od RAZLIKE između NABAVNE i cene po kojoj se prodaje.

  68. nina jun 24, 2009 @ 8:04 am

    Hvala unapred , kupila sma ostavu u novoizgradjenoj zgradi …

    Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na adresi:
    Neki detalji oko povraćaja PDV-a

  69. Aleksandar jun 26, 2009 @ 2:22 pm

    Dobio sam na poklon stan od oca ugovorom o poklonu …

    Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na: Prodaja nasleđenog stana

  70. ALEKSANDRA jul 4, 2009 @ 10:56 am

    DA LI SE PLACA KAPITALNA DOBIT U SLUCAJU PRODAJE STANA U ZEMLJI I KUPOVINE STANA U INOSTRANSTVU?

  71. admin jul 4, 2009 @ 3:41 pm

    Alesandra,

    Da.

  72. Dusan jul 7, 2009 @ 1:17 pm

    Postovani,

    Moj pokojni deda je posedovao stan (otkupio ga je 1993. godine)koji je nakon ostavinske rasprave januara ove godine pripao njegovim sinovima tj. mom ocu i njegovom bratu.Oni su taj stan sad prodali pa me zanima da li moj otac sada mora da plati porez na kapitalnu dobit? Inace bih ja taj novac iskoristio za kupovinu prvog stana posto nemam reseno stambeno pitanje.
    Hvala

  73. Vladimir jul 9, 2009 @ 7:50 pm

    Postovani, prodao sam nekretninu na zlatiboru za 30000 eura hitno, u poreskoj nekretninu procenjuju na 42000 eura…

    Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani:Kapitalna dobit - Procenjena vrednost veća od cene iz ugovora

  74. Ljilja jul 15, 2009 @ 3:40 pm

    …Rate ne mogu da plaćam i prodajem stan da bi vratila kredit…
    Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani Kapitalni dobitak pri prodaji stana zbog vraćanja kredita

  75. admin jul 18, 2009 @ 10:22 pm

    Dusane,

    Da.

  76. Goran jul 26, 2009 @ 7:53 pm

    Kupovinu prvog stana sam finansirao kreditom banke i jula meseca 2008.
    Ostatak pitanja, kao i odgovor pogledajte na strani Povraćaj kad PDV nije izražen u ugovoru

  77. Acko avgust 18, 2009 @ 1:20 pm

    …moja majka je stekla stan po ugovoru o poklonu od svoje majke…
    Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani Kapitalna dobit uložena u rešavanje stambenog pitanja sina

Kapitalna dobit na zaradu od prodaje nekretnine

1 Najgori2 Loši345678910 Najbolji (19 glasova, prosek: 6.95od 10)
Loading ... Loading ...

Informacije, Saveti

U kojim slučajevima se, i koliko plaća porez na kapitalnu dobit pri prodaji nekretnina.

Članak se sastoji iz odgovora na pitanja i odgovor na pitanje koje je postavio Slavko, na strani: Korisne informacije, kao i Boris, na strani Procedura i priprema primopredaje

# Slavko avgust 5, 2008 @ 6:10 pm
Pitanje:
da li je tacno da vas drzava oporezuje sa 20 odsto kada prodate stan, na cenu za koju ste prodali [ili za onu koju oni drze realnom za tu lokaciju itd] ukoliko ne kupite drugu nekretninu za isti ili veci novac? Koji je period ukome ”imate fore” da kupite drugu nekretninu? da li vas oporezuju sa 20 odsto u odnosu na razliku ukoliko kupite jeftiniji ili uvek samo na onu cenu koju ste dobili za svoj stan? I sta se desava ako neko proda svoj stan pa kupi druga dva manja, a pritom ih napise na nekog drugog, na svoju decu na primer-znaci novac je potrosio ali nove nekretnine nisu zvanicno njegove/njene? Kako se taj besmisleni porez zove i postoje li kakve mogucnosti da ce biti ukidan u dogledno vreme?


Odgovor:

Admin:
Slavko,

Tačno je, mada nije tako jednostavno. Radi se o Zakonu o porezu na dohodak građana, porezu na kapitalnu dobit. Isti porez se plaća, na primer, na kamete u banci (ako štedite u inostranoj valulti).

Ako stan posedujete od pre 24.01.1994., nema kapitalnog dobitka. Citat zakona, član 72:
Obveznik koji je pravo, udeo ili hartiju od vrednosti pre prodaje držao u svom portfelju pre 24.01.1994. godine ne ostvaruje kapitalni dobitak.

U sličaju da se plaća, kapitalni dobitak se ne plaća na punu cenu po kojoj je nekretnina prodata, nego samo na razliku u ceni izmedju cene plaćenu za kupovinu i one dobijene prodajom.

Citat zakona, član 72:
Kapitalni dobitak predstavlja razliku između prodajne cene prava, udela, odnosno hartija od vrednosti i njihove nabavne cene usklađene prema odredbama ovog zakona.

Što se tiče rokova do kada novac morate uložiti i za koje svrhe, zakon je tu veoma precizan. Praktično, ako u roku od 60 dana uložite novac, platićete porez samo na razliku. Ukoliko ga uložite u roku od 10 meseci, porez morate platiti, ali imate pravo na povraćaj (dela) novca. Novac može biti korišćen u rešavanje stambenog pitanja članova domaćinstava.

Citat zakona, član 79:
Obveznik, koji sredstva ostvarena prodajom nepokretnosti u roku od 60 dana
od dana prodaje uloži u rešavanje svog stambenog pitanja i stambenog pitanja članova svoje porodice, odnosno domaćinstva, oslobađa se poreza na ostvareni kapitalni dobitak.

Obvezniku iz stava 1. ovog člana koji u roku od narednih 10 meseci sredstva ostvarena prodajom uloži za namene iz stava 1. ovog člana, izvršiće se povraćaj plaćenog poreza na kapitalni dobitak.

Član 80.
Ako obveznik u rešavanje stambenog pitanja u smislu člana 79. ovog zakona uloži samo deo sredstava ostvarenih prodajom nepokretnosti, poreska obaveza mu se srazmerno umanjuje.

Međutim, i u slučaju kada ne bi trebalo ništa da platite, poreska prijava se podnosi u roku od 15. dana po ostvarivanju zarde.

Citat zakona, član 95.
Obveznik koji u toku godine ostvari ili započne ostvarivanje prihoda na kapitalne dobitke i ostale prihode na koje se porez ne plaća po odbitku, dužan je da podnese poresku prijavu najkasnije u roku od 15 dana od početka ostvarivanja prihoda.

Pitanje
1. Boris jul 8, 2008 @ 1:15 pm
Postovani

Molim da mi pomognete u dopuni objašnjenja po pitanju placanja poreza na prihod od kapitalne dobiti. Problem mi je da utvrdim i drugome objasnim da kao vlasnik stana od 1998. godine nisam duzan da platim porez na prihod od kapitalne dobiti.

U opstini daju objasnjenje da se ovaj porez mora platiti bez obzira na trajanje vlasnistva.
Isto objasnjenje dobijam i od agencije koju sam angazovao da prodam stan.

Moj je problem da sam primoran da resim stambeno pitanje prodajom stana u Beogradu i kupovinom stana/kuce u Sloveniji gde zivim i radim od 2005. godine.
Drzavljanin sam Republike Srbije i Republike Slovenije.
Smatrao sam da ako kupim stan u Sloveniji takodje po tom osnovu mogu biti oslobodjen obaveze za placanje poreza na prihod od kapitalne dobiti ali mi je objasnjeno da necu moci da prenesem novac ukoliko nisam ovaj porez izmirio.

Vase objasnjenje “Obavezu podnošenja prijave i plaćanja poreza imaju samo vlasnici tj. Prodavci koji imaju svojinu tj. vlasništvo na nepokretnosti u roku manjem od 5 godina.
u tekstu “Procedura i priprema primopredaje” mi je dalo nadu da mogu da resim stambeno pitanje ovde gde sada zivim i radim.

Uz zelju da imate puno uspeha

pozdravljam Vas,

unapred zahvalan Boris.


Odgovor:

Admin:
Borise,

Ako ste pročitali početak članka, vidite da porez ipak morate da platite, ali ne na čitavu sumu nego samo na razlikuu odnosu na cenu kupovine. Po starom zakonu postojala je mogućnost da se ne plaća porez na kapitalnu dobit ako ste vlasni 5 godina, ali se to zamenilo sa vremenskom odredicom - 24.01.1994.

Izvinjavamo se zbog pogrešnih (zatarelih inforamacija na sajtu). Biće ispravljene u najkraćem roku. Hvala Vam što ste ukazali na to.

avgust 6, 2008

Ostavite komentar

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>