Pitanja i Odgovori
Sve NOVE odgovore na pitanja možete pogledati u kategoriji:
Ovde se nalaze samo stari odgovori na pitanja.
Zbog velikog broja pitanja u sekciji “komentari”, rešili smo da celu stranu posvetimo pitanjima i odgovorima. Međutim, kako je pitanja i odgovora bilo previše i strana je postala nepregledna, koncept je promenjen. Na strani će se ubuduće nalaziti samo linkovi koji vode ka stranama posvećenim pitanjima i odgovorima. Tako će svako pitanje, i odgovor, dobiti svoju stranu.
Pitanje možete postaviti i ovde u formularu za komentar.
Pitanje
vito novembar 6, 2008 @ 11:37 pm
2001god,kupio sam njivu … posedujem uredan kupoprod.ugovor,zemljoknjizni sam vlasnik… tuzen sam od trecih lica … nemaju overen ugovor … Kompletno pitanje i odgovor pogledajte na strani Tužba protiv legalnog kupca od strane “kupaca” bez ugovora
Pitanje
Mirjana novembar 5, 2008 @ 10:42 am
Poštovani,
Isplaćen mi je kredit koji je osiguran kod NKOSK … zbog povećanja vrednosti CHF u odnosu na EUR … naše dugovanje 120.000€ a … uzeli smo 100.000€ i uredno platili 7-8 rata. Pitanje u potpunosti i odgovor pogledajte na strani Hipoteka više ne pokriva vrednost kredita
Pitanje
rade oktobar 25, 2008 @ 9:15 pm
Kupio sam lokal od 30m2 pre 2 dana.To je moja prva nekretnina… Ostatak pitanje i odgovor pogledajte na strani Porez pri kupovini lokala
Pitanje
Olivera oktobar 24, 2008 @ 11:08 am
Postovani,
Kupujem veci stan u kom bi zivela sa dvoje dece. S obzirom da sam prvi stan kupila na svoje ime, da li mogu drugi da kupim na ime svoje cerke…
- Ostatak pitanje i odgovor pogledajte na strani Kupovina stana za ćerku
Pitanje
Nebojša oktobar 22, 2008 @ 4:11 pm
Kupio sam stan i znam da mi predstoji poreska prijava u opštini…oslobode poreza iako još nisam dobio JMBG za dete… Kompletno pitanje i odgovor pogledajte na strani Odbitak poreza za novorođeno dete bez matičnog broja
Pitanje
petar oktobar 22, 2008 @ 11:10 am
Molim Vas za informaciju u vezi aktuelne problematike povracaj … porez na prenos apsolutnih prava sam platio 19.8.2005 … Kompletno pitanje i odgovor pogledajte na strani Povraćaj PDV-a, a porez na prenos apsolutnih prava plaćen
Pitanje
Aleksa Nevoljica oktobar 22, 2008 @ 10:11 am
Poštovani,
Molim Vas za info vezano za ostvarenje prava na povraćaj PDV-a u situaciji gde sam kupila prvi stan koji papirološki predstavalja…Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Odbitak poreza za dete rođeno po potpisivanju ugovora
Pitanje
Svetlana oktobar 21, 2008 @ 12:39 pm
Postovani,
Suprug i ja smo kao suvlasnici kupili stan u izgradnji 26.12.2006.god, dakle pre stupanja na snagu novog zakona. Stan je, napokon, zavrsen 14.10.2008… Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Porez za ugovor pre, a primopredaja posle promene zakona
Pitanje
JOVANKA oktobar 18, 2008 @ 5:18 pm
Kupila sam kucu (starije gradnje)povrsine 75 kvadrata.Ugovor je sklopljen 20.04.2007.a … Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Povracaj PDV-a za stan kupljen pre promene zakona
Pitanje
# BORIS oktobar 14, 2008 @ 9:54 am
Nedavno sam kupio prvi stan … da li mogu ostvariti pravo na povraćaj PDV-a na članove moje porodice … strani državljani. Pitanje u potpunosti i odgovor pogledajte na strani i Povraćaj PDV-a kada su članovi porodice strani državljani
Pitanje
# Misa oktobar 11, 2008 @ 11:49 pm
… kupimo kucu od … na placu … Da li će agencija… procenjivati vrednost samo kuće ili cele nekretnine… Kompletno pitanje i odgovor pogledajte na strani Procena vrednosti kuće i placa
Odgovor
# admin oktobar 14, 2008 @ 11:04 am
Mišo,
Praksa je da se kuće prodaju zajedno sa placom. Takođe, po zakonu o jipoteci hipoteka se može staviti na kuću kao i na plac.
Član 3.
Predmet hipoteke (u daljem tekstu: predmet ili nepokretnost) može da bude:
1) nepokretna stvar (pravo svojine na zemljištu, građevinskom objektu i sl.);
Agenti bi trebalo da prave procenu uzimajuci u obzir kretanja cena, lokaciju, kvalitet gradnje i ostale relevantne faktore.
Pitanje
# biljana oktobar 7, 2008 @ 11:36 am
moj muz i ja smo kupili prvi stan pre tacno godinu dana, … problem je nastao u tumacenju zakona: dobili smo oslobodjenje za 20+20 kvm (vlasnistvo je 1/2 +1/2) … Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Tumačenje zakona - porez za stan sa dva kupca
Pitanje
# milos oktobar 4, 2008 @ 4:32 pm
Postovani,
Pre tri godine smo kupili stan koji je tada bio u izgradnji, prodavcu je isplacena kompletna cena i overen ugovor u sudu 23.02.2005 ,stan je kupljen od fizickog lica.U stan smo se uselili pre tri meseca i porez nismo platili . Koliku kamatu mozemo da ocekujemo posto znamo da je porez 2.5%?
hvala.
Odgovor
# admin oktobar 6, 2008 @ 12:54 pm
Miloše,
Kao prvo, u vreme kada ste Vi kupili stan porez na prenos apsolutnih prava je bio 5%, tek kasnije je smanjen na 2,5%.
Na dug plaćate zateznu kamatu, koja se sastoji od fiksnog dela od 0,5% i promene cena na malo. Tačnu formulu možete videti na sajtu: Kamatica, česta pitanja , pitanje 18.
Formula predviđena zakonom je komplikovanija, zato što uzima u ozir razne slučajeve i mogućnosti, ali vam ovo može služiti kao neki orjentir.
Na promer, za celu 2006. godinu, na iznos od 250.000 zatezna kamata približno iznosi 44.474 što je značajan iznos.
Pitanje
# Ljubomir oktobar 4, 2008 @ 2:59 pm
Poštovani,
Vlasnik sam građevinskog zemljišta na kojem gradim porodičnu stambenu zgradu. Deo zgrade je završen, i u njemu stanujem, ali objekat još nema upotrebnu dozvolu, te me nije upisano vlasništvo u zemljišno knjižnom listu.
Ukoliko bih sada kupio novi stan da li bih imao pravo na povrat PDV-a.
Odgovor
# admin oktobar 6, 2008 @ 10:11 am
Ljubomire,
Ako se nekretnina vodi na Vas, nije od presudnog značaja da li imate upotrebnu dozvolu, nemate pravo na povraćaj poreza.
Prilikom podnošenja zahteva za oslobađanje od poreza Vi potpisujete izjavu da kupujete prvi stan. Iako postoji mogućnost da Vi formalno niste nigde upisani kao vlasnik nekretnine (sve je građeno “na crno”), zato što bi Vi u tom slučaju dali lažnu izjavu da Vam je to prvi stan, mogli bi kasnije (eventualno) da snosite posledice.
Pitanje
# Dijana septembar 29, 2008 @ 8:58 pm
Molim za informaciju kako da potvrdim koji broj je parcela koju kupujem? Imam samo broj parcele, kako da utvrdim gde se konkretno nalazi? Da budem sigurna da je to to sto sam gledala pri kupovini…hvala
Odgovor
# admin oktobar 6, 2008 @ 9:55 am
Dijana,
To možete proveriti uvidom u Katastar nepokretnosti opštine na kojoj se nalazi nekretnine. Više detalja možete naći na sajtu: http://www.rgz.sr.gov.yu
Pitanje
# Nenad septembar 28, 2008 @ 11:49 pm
Postovani,
kupio sam stan u Beogradu, a moje trenutno prebivaliste je van Beograda i tamo sam prijavljen. Zeleo bih da pitam: da li je neophodno da prijavim prebivaliste u Beogradu, u svom stanu, kako bih ostvario pravo na oslobadjanje od poreza za kupovinu prvog stana?
Unapred zahvalan.
Odgovor
# admin oktobar 6, 2008 @ 9:43 am
Nenade,
Mesto prebivališta je od presudnog značaja u slučaju da želite oslobođenje poreza zasnovano na članovima vašeg domaćinstava. Svi morate imati isto mesto prebivališta.
Nije neophodno da prijavite prebivalište u novom stanu da bi ste bili oslobođeni poreza.
Pitanje
# BT septembar 28, 2008 @ 11:03 pm
# Nenad jul 28, 2008 @ 2:14 am
Postovani, trenutno sam vlasnik 1/2 kuce (radi se o poklonu - porodicna kuca u kojoj zivim). Hteo bih da konkurisem za stambeni kredit uz subvenciju drzave. Da li je to moguce i ako nije da li bih stekao to pravo ako bih se odrekao nekog dela ili celog vlasnista?
Unapred zahvalan
Nenad
# admin jul 28, 2008 @ 7:12 am
Nenade,
Kredit iz subvencije države nema veze sa tim da li Vi već posedujete stan. Ako posedujete stan to se može odraziti samo n PDV ili porez na prenos apsoultnih prava (u zavisnost da li kupujete novu ili staru gradnju), ne i na uzimanje kredita.
—————————————————-
admine, na sajtu nkoska NKOSK - pitanja i odgovori pod odg. 16 explicitno piše
Da bi se dobio subvencionisani stambeni kredit potrebno je ispuniti sledeće uslove:
# Korisnik kredita i/ili njegov supružnik ne poseduju u vlasništvu stambeni objekat u celosti (ukoliko imaju nekretninu/nekretnine u vlasništvu, kredit za kupovinu nove nekretnine mogu dobiti u visini razlike između vrednosti nekretnine koju poseduju i vrednosti nove nekretnine);
Kako ste onda odgovorili da nema veze da li korisnik subv, kredita ima stan ili ne?
Odgovor
# admin oktobar 5, 2008 @ 12:30 am
BT,
U pravu ste. U odgovoru se potkrala greška. Nenad ima pravo na kredit budući da poseduje samo pola kuće (doduše samo do rezlike u ceni kao što ste Vi citirali), ali je objašnjenje bilo neprezizno, i sada je ispravljeno.
Hvala na ispravci.
Pitanje
# Radovan septembar 28, 2008 @ 2:40 pm
Postovani,kupio sam stan od pravnog lica u 12om mesecu prosle god.Zgrada je 31.12.2004.god bila zavrsena 64%.Nakon sklapanja kupoprodajnog ugovora odmah sam se javio lokalnoj p. upravi i oslobodjen sam placanja prenosa aps.prava.Na preostali deo od 36% treba da mi se refundira pdv.Dali treba da objekat bude tehnicki primljen da bi dobio konacan racun od prodavca?
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 9:28 pm
Radovane,
Povraćaj PDV-a se može ostvariti tek kada zgrada bude gotova.
Pitanje
# milos septembar 28, 2008 @ 6:15 am
Postovani
Prodavac, fizicko lice, prodaje stan koji je kupio na kredit,tj sa hipotekom banke. Da li se moze kupiti takav stan,a da prodavac nastavi da otplacuje kredit? Da li je jedna od mogucnosti, posto prodavac zeli da kupi drugi stan, da mu banka hipoteku stavi na njega, a da sa prvog stana hipoteku skine? Da li je druga mogucnost da kupac ugovori sa prodavcem stavljanje hipoteke na stan koji ce prodavac tek kupiti, a u korist kupca, pa da oba ostanu pod hipotekom dok prodavac ne otplati kredit na prvi stan u celosti? Na taj nacin, u slucaju da prodavac kasni i banka aktivira hipoteku, kupac ima hipoteku na novi stan koji je kupio prodavac, pa iz nje moze da nadoknadi pretrpljenu stetu? Ovo drugo je bas komplikovano, ako je uopste pravno moguce,zar ne?
Hvala
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 9:22 pm
Miloše,
Vi možete kupiti takav stan, ali Vi onda snosite sav rizik. Ako prodavac ne plati ratu banci, banka može aktivirati hipoteku i Vi ostati bez stana (TAKVIH SLUČAJEVA JE BILO!).
Generalno, postoji mogućnost zamene hipoteke, ali to ipak treba proveriti konkretno u banci, moguće je da postoje specifičnosti u zavisnosti od banke.
Stavljanje hipoteke na novi stan jeste mogućnost, mada to komplikuje stvari značajno, tako da mislim da je zamena hipoteke mnogo bolje rešenje.
Pitanje
# tanja loncar septembar 24, 2008 @ 2:00 pm
U procesu sam potraznje stana u izgradnji. Racunam da cu imati pravo na povracaj PDV-a s obzirom da mi je to prvi stan. Mnogi investitori su fizicka lica koja tvrde da su u ‘’sistemu PDV-a” i da cu imati pravo na povracaj. Meni nije jasno koji dokaz treba da trazim od fiz.lica-investitora da bih bila sigurna da je u ‘’sistemu PDV-a”. Molim Vas da mi objasnite sta taj termin pravno podrazumeva. Hvala!
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 9:08 pm
Tanja,
Da bi ste dobili povraćaj PDV-a, u ugovoru mora jasno da stoji da ste Vi platili punu cenu u koju je uključen PDV. To je Vama dovoljno (u slučaju da ispunjavate uslove) izvršite povraćaj PDV-a. U slučaju da prodavac ne plaća PDV, a potpiše takav ugovor, dolazi u situaciju da zbog toga zakonski bude gonjen.
Pitanje
# TIJANA septembar 16, 2008 @ 9:09 pm
Molim Vas da mi razjasnite kakva prava imam sto se tice oslobađanja od poreza.
Naime, majka i ja smo nasledili rešenjem o ostavinskoj raspravi od mog oca stan (majka je vlasnik 5/6 stana, a ja sam suvlasnik 1/6 stana). Taj stan upravo prodajemo kako bi kupili dva stana (manji za majku i veći za mene, s obzirom da moj suprug i ja imamo troje dece, a suprug ne poseduje apsolutno ništa). Stan koji bi kupili (ako bi se vodio na moje ime)rešava našu porodično stambenu situaciju. Recite mi da li postoji neka stavka u zakonima o porezima (za prenos apsolutnih prava i PDVu) na osnovu koje bi bili oslobođeni poreza.Ako ne, u kom iznosu i u kom roku on mora biti plaćen? Hvala
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 7:26 pm
Tijana,
Ukoliko se stan bude vodio na Vas, nema osnova da ne platite PDV, odnosno porez na prenos apsolutnih prava.
PDV se se plaća pri kupovini novog stana i prodavci ga uračunavaju u cenu u ugovoru. Zakonski rok za prijavu plaćanja poreza na prenos apsolutnih prava tzv. poreza na promet je 10 dana od dana overe kupoprodajnog ugovora, i iznosi 2,5%.
Pitanje
# Ivan septembar 16, 2008 @ 4:27 pm
Postovani
Postavio sam vam pitanje 17 jula u 7:50am
koje glasi
Kupio sam stan velicine 70m2,posto nisam imao dovoljno gotovine za ceo iznos a nisam u mogucnosti da uzmem kredit,kupovina je izvrsena tako sto sam ja kupio 45m2 amoja majka je uzela kredit za ostalih 25m2.Tako se stan i vodi u ugovoru kao da smo oboje vlasnici.Hteo sam da vas pitam, posto sam ja vlasnik 45m2 a stan je nov, da li imam prava na povrat PDV-a (naravno za 40m2) zbog dvojnog vlasnistva, odnosno da li ce moj zahtev biti odbijen zbog toga sto je i moja majka suvlasnik stana?
Unapred zahvalan
Ivan Milkov
Vas odgovor je bio
Po zakonu se deo stana tretira na isti nacin kao i ceo stan, tako da Vi imate pravo na povraćaj PDV-a za Vaš deo stana.
Dobio sam odgovor od Poreske Uprave da meni pripada povrat PDV-a na 2/3 od 40m2, sa obrazlozenjem da sam vlasnik 2/3 stana.
Posto smatram da nisu u pravu,a sa tim se i Vi slazete,sta mi predlazete?
Unapred zahvalan
Ivan Milkov
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 7:06 pm
Ivane,
Izvinjavam se, odgovor kasni zbog godišnjeg odmora, nadam se da nije kasno za Vaš slulčaj.
Zakon ne precizira postupke u slučaju više vlasnika, tako da zbog toga dolazi do proizvoljnosti tumačenja, što su osetili mnogi posetioci ovoga sajta.
Iako zakon o PDV-u, nije precizan u tome šta je PRVI STAN, pravilnik (od ministarstva finansija) vezan za postupak OSTVARIVANjA PRAVA NA POVRAĆAJ PDV-a I NAČIN I POSTUPAK REFAKCIJE PDV-a. Možete ga preuzeti ovde(sa sajta ministarstva finansija):pravilnik o postupku ostvarivanja prava na povracaj PDV i o načinu i postupku refakcije PDV
Citat:
6. Refundacija PDV kupcu prvog stana
Član 10a Kupac prvog stana iz člana 56a
Zakona ostvaruje refundaciju PDV u skladu sa Zakonom, na osnovu pismenog zahteva, koji podnosi nadležnom poreskom organu. Stanovima, u smislu ovog pravilnika, smatraju se stambeni objekti, ekonomski deljive celine u okviru tih objekata, kao i vlasnički udeli na tim dobrima (u daljem tekstu: stan).
U Vašem slučajuju, radi se o VLASNIČKOM UDELU. Ne postoji osnov da se u slučaju vlasničkog udela smanji površina na koju možete povratiti PDV, tako da imate pravo na žalbu.
Pitanje
# Ksenija septembar 15, 2008 @ 6:14 pm
Molim Vas za objašnjenje
Kupila sam stan u izgradnji i u ugovoru stoji ugovorena cena je 1000 eura po m2,odnosno 31000 eura u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu NBS na dan svake pojedinačne uplate (pošto se plaća u ratama)a koji ne može biti niži od kursa prilikom prve uplate,a kurs prilikom prve uplate je bio 83,00 dinara,pa me zanima po kom bi to kursu trebala sada uplatiti ovu ratu i šta to znači da kurs ne može biti niži od kursa prilikom prve uplate s obzirom da je sada kurs dinara takav kakav je?
Plaćanje se vrši u dinarima.
Odgovor
# admin Oktobar 2008
Ksenija,
Na taj način se prodavac štitio od pada kursa, što pri trenutnom kursu ide na vašu štetu. Trebali ste na to obratiti pažnju prilikom sklapanja ugovora. Ne mogu Vam pružiti više informacija zato što to zavisi od kontretnog ugovora.
Pitanje
# Rajka septembar 15, 2008 @ 2:48 pm
Postovani,
Prosle godine sam kupila stan od 42.76m2. Ugovorenu cenu sam u potpunosti isplatila sa PDV-om u visini od 8% a kupoprodajni ugovor je overen kod suda.
Posedujem u susvojini 1/8 kuce koju sam nasledila 1999 godine nakon oceve smrti a sto cini 13.75m2.
Obzirom da se radi o kupovini prvog stana, ljubazno Vas molim da mi odgovorite da li imam pravo na refundaciju PDV-a, ili se smatra da sam stambeno obezbedjena obzirom da posedujem 13.75m2 u susvojini.
Unapred Vam se zahvaljujem,
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 5:42 pm
Rajka,
Budući da posedujete stan u SUSVOJINI, zakon je precizan, nemate pravo da vam se povrati PDV, bez obzira koliko mala kvadratura je u pitanju.
Pitanje
# Dejan septembar 12, 2008 @ 10:42 am
Zelim da kupim stan i interesuje me da li imam pravo na povracaj PDV s obzirom da sam u Poreskoj upravi evidentiran kao obveznik poreza na imovinu kuce u kojoj zive moji roditelji, a koja se u zemljisnim knjigama i katastru nepokretnosti vodi kao vlasnistvo mog oca. Podneo sam poresku prijavu na svoje ime jer sam time zeleo da pomognem roditeljima u izmirenju poreskih obaveza. Ne zivim u domacinstvu sa roditeljima i moje prebivaliste cak nije ni u istom mestu. Sta je presudno kod provere od strane Poreske uprave: fakticko stanje i stanje u katastru nepokretnosti ili evidencija poreskih obveznika? Stan koji zelim da kupim nalazi se na podrucju druge filijale Poreske uprave, ali znam da to nije bitno i da Poreska uprava ima jedinstvenu evidenciju.
Pozdrav i hvala unapred na odgovoru!
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 5:39 pm
Dejane,
Presudno bi moralo biti faktičko stanje. Ako se ne posedujete nekretninu u svojini ili susvojini, Vi ostvarujete uslove da Vam PDV bude vraćen.
Pitanje
# Vesna septembar 11, 2008 @ 10:27 pm
Postovani,
imam jedno pitanje u vezi sa refundacijom PDV-a kupcima prvog stana.
Naime, muz i ja smo kupili stan u martu 2007. godine pre donosenja
zakona, te samim tim nemamo prava na povracaj novca. Da li to prakticno
znaci da svi koji su kupili stan u periodu od 1. jula 2006. do 8.jula 2007. kad je
donet zakon, pa i clanovi njihovog domacinstva, dozivotno gube prava na refundaciju?
Unapred hvala
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 5:27 pm
Vesna, (odgovor na komentar od 11. Septembra)
Svako ko je kupio stan BILO KADA u prošlosti, ali ga i dalje IMAO/IMALA U SVOJINI ILI SUSVOJINI od 1. Jula 2006. nema pravo na povraćaj PDV-a. Prosto, zato što, od trenutka donošenja zakona pa na dalje nije kupac prvog stana. Članovi porodice koji nisu imali stan u svojini ili susvojini imaju pravo na porvraćaj PDV-a po zakonu. Samo vlasnik/suvlasnik stana gubi pravo na refundaciju PDV-a, ne i ostali članovi domaćinistva.
Pitanje
# pavle septembar 10, 2008 @ 3:32 pm
Ja sam 2006 kupila stan [bila sam u braku] za koji sam platila porez na prenos [jos uvek nije bio usvojen zakon o oslobodjenju poreza za prvi stan]. Moj suprug je u martu 2008 godine kupio stan u izgradnji od 55 kvadrata i platio PDV. Da li ima pravo povrata PDV za 40m2 za sebe i 15m2 za dete [posto ja nisam ostvarila nikakvu povrat poreza]?
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 5:08 pm
Vesna (potpisana kao PAVLE iz nekog razloga), odgovor na komentar postavljen 10-og septembra 10, 2008.
Vaš suprug (kao kupac prvog stana) ima pravo na provraćaj PDV-a za sebe i članove domaćinstva koji to pravo nisu ostvarili i ispunjavaju zakonom propisane uslove. Znači, kako ste Vi već imali (imate?) stan, za Vas ne može odbiti PDV za 15 kvadrata, ali za dete može ako su ostali pravno-formalni uslov ispunjeni.
Pitanje
# Miroslav Radak septembar 10, 2008 @ 3:28 pm
Postovana/i, interesuje me da li je moguce da apliciram za subvencionisani kredit zajedno sa sestrom koja bi bila solidarni duznik jer bi u tom slucaju bio kreditno solventniji.Da li postoji zakonski problem u tome sto je moja sestra vec vlasnik stana od 40kvm.Citajuci vase odgovore na najcesca pitanja uocio sam da solidarni duznik mora da zadovoljava sva ista prava kao nosilac kredita ali mi ipak treba vase pravno tumacenje ovog clana zakona povodom mog slucaja.
Hvala unepred.
Odgovor
# admin septembar 28, 2008 @ 5:56 pm
Poštovani gospodine Radak,
To što vaša sestra poseduje stan znači da kredit možete uzeti samo u iznosu razlike izmedju vrednosti nove nekretnine i nekretnine koju ona poseduje zato što se oba solidarna dužnika posmatraju na isti način i moraju zadovoljavati iste uslove.
Pitanje
# Dragan septembar 9, 2008 @ 7:56 pm
Postovani,
kupujem prvi stan (:-) ) i proveravam da li mi je potrebno sledece za oslobadjanje poreza na prenos apsolutnih vrednosti
-izvod iz maticne knjige rodjenih
-OVERENA fotokopija licne karte
-Uverenje o prebivalistu
Ovo Vas pitam jer sam na 2 mesta dobio razlicite (kontradiktorne) informacije.
Unapred zahvalan za brz odgovor
Pozdrav
Dragan G
Odgovor
# admin septembar 24, 2008 @ 10:59 pm
Dragane G.
Izvinjavam se zato što odgovor nije brz, razlog kašnjenja je godišnjui odmor.
Spisak dokaza koje treba podneti:
1) kopija licne karte kupca prvog stana;
2) uverenje o državljanstvu za kupca prvog stana;
3) kopija licne karte za odredene clanove porodicnog domacinstva (za punoletne i maloletne koji poseduju licnu kartu, a za ostale maloletne izvod iz maticne knjige rodenih i prijava prebivalištva);
4) uverenje o državljanstvu za odredene clanove porodicnog domacinstva;
5) kopija overenog kupoprodajnog ugovora o kupovini stana;
6) dokaz o prebivalištvu (fotokopija licne karte ili potvrda o prebivalištvu za kupca i odredene clanove njegovog porodicnog domacinstva);
7) za odredene clanove porodicnog domacinstva sledece dokaze o srodstvu ili bracnom stanju sa kupcem prvog stana: za supružnike izvod iz maticne knjige vencanih, za decu i roditelje izvod iz maticne knjige rodenih i za usvojenika i usvojioca rešenje nadležnog organa o usvajanju;
overena izjava kupca stana da kupuje prvi stan.
Pitanje
# Gordana septembar 9, 2008 @ 11:31 am
Poštovani,
Kupila sam garsonjeru od 24 m2 u septembru 2006g. i u februaru 2007 platila porez na prenos apsolutnih prava koju nisam uknjižila na svoje ime iz razloga što investitor nije dobio upotrebnu dozvolu,pa sam u martu 2008g. je prodala, i kupila veći stan od 32 m2 i napravila i overila ugovor s investitorom nakon što je prodavac kom sam i isplatila stan raskinuo ugovor s tim investitorom i koji je imao pravo na povrat PDV,a u mom ugovoru nije naveden PDV(agencija radila ugovor),već navedeno eventualni porez na prenos plaća kupac,sada mi je došlo da platim porez na prenos apsolutnih prava pa me zanima kakva ja prava imam po tom ugovoru iako zgrada nije još useljena i nisam potpisala zapisnik o primo-predaji stana niti je urađen tehnički prijem zgrade jer se još radi.
Odgovor
# admin septembar 9, 2008 @ 3:31 pm
Gordana,
Nisam siguran da mi je Vaše pitanje potpuno jasno. Ako ste Vi već imali stan u svom vlasništvu, vi niste prvi kupac (bez obzira uknjižen ili ne), i Vi nemate pravo na odbitak PDV-a (ili već pravo na plaćanje manjeg poreza, što bi se sa vašom kvadraturom svelo na to da ne plaćate porez na prenos apsolutnih prava).
Zakonska obaveza plaćanja poreza (PDV ili poreza na prenos apsolutnih prava) pada na teret prodavca, ali je višegodišnja uobičajena praksa da isti plaća kupac u ime prodavca, kako bi kupac imao apsolutnu zaštitu da će porez biti plaćen. Ako u ugovoru nije eksplicitno navedeno da je PDV plaćen, poreska uprava to ne može da zna. Budići da je porez na prenos apsolutnih prava niži od PDV-a, ako već nemate dokaz da je u cenu koju ste platili uključen PDV, više Vam se isplati da platite porez na prenos apsolutnih prava.
Zakonski rok za prijavu plaćanja poreza na prenos apsolutnih prava tzv. poreza na promet je 10 dana od dana overe kupoprodajnog ugovora kod nadležne poreske uprave – poreskog odeljenja opštine na čijoj teritoriji se nalazi nekretnina.
Pitanje
# KSENIJA septembar 6, 2008 @ 9:38 pm
Poštovani
Molim Vas za pomoć,kupila sam stan koji mi je prva nekretnina i preko agencije sačinili sa investitorom ugovor o kupoprodaji nekretnine u izgradnji,overili ga i isplatila prodavcu celokupan iznos i dobila klječeve od stana ali nismo potpisali ništa o primopredaji stana niti sam dobila račun,zgrada nije uknjižena,koliko mi je poznato nije izvršen ni tehnički prijem zgrade jer nije još u potpunosti završena vrše se još neki radovi,ali samo meni je došlo rešenje od poreske da platim porez na prenos apsolutnih prava iako nisam ja podnela prijavu za porez,dok ostalim kupcima u toj zgradi nije došlo to rešenje i oni očekuju povrat PDV-a,pa da li mi možete objasniti kada i ko plaća PDV-e a kada i ko plaća porez na prenos apsolutnih prava i zašto je u tome razlika između kupa u istoj zgradi,i da li mogu očekivati i ja povrat PDV-a ili oslobađanje poreza na prenos apsolutnih prava?
Odgovor
# admin septembar 8, 2008 @ 9:12 am
Ksenija,
Ovde je očigledno došlo do neke greške. Kada je u pitanju novi stan koji se kupuje diretkno od investitora (koji je obveznik PDV-a), PDV plaća PRODAVAC i on bi trebao da bude uračunat u cenu koju vi plaćate. Kasnije, ako zadovoljavate uslove možete vršiti povrećaj PDV-a, već u zavisnosti od kriterijue koje ispunjavate.
Pitanje
# olivera septembar 5, 2008 @ 7:57 am
Postovani, kupila sam prvi stan pre 8 godina od 33 m2 u kom zivim sa dvoje dece. Sada sam kupila jos jednu garsonjeru od 23m2. To mije drugi stan koji kupujem, ali da li imam prava na povracaj PDV, s obzirom da je prvi stan bio male kvadrature za nas troje. Svi troje se vodimo na istoj adresi.
Olivera
Odgovor
# admin septembar 5, 2008 @ 11:45 am
Olivera,
U slučaju da se i drugi stan vodi na Vaše ime, nemate pravo na povraćaj PDVa.
Pitanje
# Milena septembar 5, 2008 @ 7:32 am
Molila bih vas da mi odgovorite na jedno pitanje oko PDV-a. Radi se o sledecem: zelela sam da kupim stan od
GP M-Investa direktno, medjutim dobila sam informaciju da trenutno nemaju stanova na prodaju da bi me posle uputili preko nekog agenta da kupim njihov stan. Cena tih stanova je bila 1250 eura/m2, agencija-preprodavac
prodaje po ceni od 1400 tvrdeci da je PDV uracunat u cenu stana. Da li je moguce da agencija, koja je preprodavac stana, uracunava PDV u cenu iako oni nisu nosioci PDV. Zasto da ja placam PDV i kome kada je graditelj vec platio. Da li je to samo agencijska obmana? Molim vas pomozite mi da dodjem do prave informacije.
Unaprijed zahvalna.
Odgovor
# admin septembar 5, 2008 @ 11:01 am
Milena,
Sve dok kupijete od pravnog lica obveznika PDV-a, PDV mora biti uračunat u cenu pošto ga prodavac plaća (može biti proizvoljno mnogo preprodavaca u nizu). Porez je na DODATU vrednost, tako da svaka “karika” u nizu dodaje, pored razlike u ceni (kupovna/prodajna) i svoj deo poreza (koji se odnosi na razliku).
Međutim, situacija je tu komlikovanija zato što se PDV od 8% plaća samo u slučaju PRVOG prenosa (član 4 zakona o PDV, stavka 7):
“7) prvi prenos prava raspolaganja na novoizgrađenim građevinskim objektima ili ekonomski deljivim celinama u okviru tih objekata (u daljem tekstu: objekti);
7a) prvi prenos vlasničkog udela na novoizgrađenim građevinskim
objektima ili ekonomski deljivim celinama u okviru tih objekata;”
Odakle sledi da preprodavci plaćaju pun PDV, 18%.
Zakon je jasan (član 56a, pod 2)
“2) da je ugovorena cena stana sa PDV u potpunosti isplaćena prodavcu.”.
Ako prodavac nije obveznik PDV-a, nije ga mogao ni platiti.
Međutim, postoji i mogućnost da invetitor nikada formalno nije prodao aganciji nepokretnost, pa je onda priča drugačija.
U svakom slučaju, pre bilo kojih akcija, angažujte advokata da dobro proveri sve papire, zato što tu situacija nije nimalo čista.
Pitanje
# MARKO septembar 4, 2008 @ 10:53 pm
Postovani,
Supruga i ja kupujemo stan u izgradnji.
Ja sam vlasnik stana u kome trenutno zivimo. Taj stan je u mom vlasnistvu od 2002 godine.
Ugovor sa investitorom cemo potpitsati, isplatiti i overiti pre primopredaje.
Pitanja:
1) Ukoliko ugovor sa investitorom glasi na suprugu (kupac), da li mozemo da racunamo na povracaj PDV-a i kolikom.
2) Ukoliko sam ja potpisnik ugovora (kupac), kao vlasnik stana kupljenog 2002, da li mogu da racunam na neki povracaj PDV-a.
3) Ukoliko smo i ja i zena kupci, da li mozemo da racunamo na povracaja PDV-a i koliko
Stan, kojeg sam ja vlasnik, ima 37m2. Stan, u izgrdanji, koji kupujemo ima 67.7m2
Kada treba da prijavimo porez: po potipisivanju ugovora ili po primopredaji stana?
Hvala unapred
Odgovor
# admin septembar 5, 2008 @ 10:14 am
Marko,
1)Ako se stan vodi na suprugu, nećete platiti PDV na 40 kvadrata. Pošto Vi posedujete stan, ne može se ostvariti oslobađanja poreza na dodatnih 15 kvadrata po osnovu člana porodičnog domaćinstva.
2)Povraćaj PDVa se vrši za kupca prvog stana i članove njegovog domaćinstva. Vi niste kupac prvog stana, tako da nema nikakvog povraćaja.
3)Iako zakonom nije precizno definisano, praksa je pokazala da se u tim slučajevima obično završi negativno po kupca. Po zakonu je moguće da supruga i Vi kupite po DEO STANA i da se njoj odbije porez a Vama ne, ali do vodi do brojnih komplikacija pravno/formalne prirode.
Stanje nov, i ako se kupuje od obveznika PDV-a (pretpostvljam da je to slučaj, pitanjeje vezano za PDV i nova gradnja je u pitanju) PDV se plaća u potpunosti u okviru cene (tačnije prodavac plaća PDV, i zbog toga ga uračuna u cenu). Tek kasnije (po predaji konačnog računa od strane prodvca) podnosite zahtev za povraćaj PDV-a.
Pitanje
# Mira septembar 2, 2008 @ 11:50 am
Да ли постоји законски основ да се инвеститори који су сазидали зграде пре 20 и више година, а нису обезбедили употребну дозволу, натерају да то учине?
Odgovor
# admin septembar 3, 2008 @ 10:10 am
Miro, ne.
Velik je broj takvih slučajeva, iako po zakonu takvi stanovi nisu ni smeli biti useljeni. Ako ljudi koji žive u takvoj zgradi žele da uknjiže stan, sav teret pada na njih.
Pitanje
# Tomislav Vukotic septembar 2, 2008 @ 10:05 am
Postovanje !
Supruga i ja smo uzeli stambeni kredi uz subvenciju drzave i sada zelimo podneti zahtev za oslobadjanje
od poreza zbog toga sto nam je to prvi stan. Do sada smo ziveli kod mojih roditelja, dok je zenino mesto prebivalista
i prebivaliste naseg sina upisano na adresu njenih roditelja.
Da li ce zakon uzeti u obzir da smo clanovi istog domacinsta i da ce oslobadjanje od poreza biti za
povrsinu 40m2 (ja) + 15m2(supruga) + 15m2(sin). Ili ce u obzir uzeti samo mene 40m2.
Hvala na odgovoru.
Odgovor
# admin septembar 2, 2008 @ 11:46 am
Tomislave,
Zakon je veoma eksplicitan po tom pitanju - Članovi Porodičnog domaćinstva moraju imati isto prebivalište. Ako će stan biti na Vaše ime, a oni imaju drugu adresu, ne možete dobiti oslobađanje od poreza za njih.
Pitanje
# goran septembar 2, 2008 @ 9:22 am
Postovani,
Supruga i ja smo predali zahtev za kupovinu stana na kredit i ocekujemo realizaciju kredita u roku od mesec dana. Supruga je u drugom stanju i termin porodjaja joj je u prvoj polovini novembra. Stan koji kupujemo je povrsine 75m2. Dakle samo supruga i ja imamo pravo na 55m2 bez placanja poreza na prenos apsolutnih prava. Da li moze u zahtevu za oslobadjanje poreza da se navede da ocekujemo prinovu jer je to osnovni razlog zasto i kupujemo veci stan. Unapred zahvalni.
Odgovor
# admin septembar 2, 2008 @ 9:45 am
Gorane,
Zakonodavac nije predivideo tako nešto
Pitanje
# Vladimir avgust 19, 2008 @ 6:19 pm
Moja supruga i ja kupili smo stan u izgradji na kredit, ona je kreditno sposobna, ugovor o kupovini stana je na njeno i moje ime. 20% ucesca dali smo po pola znaci 6 000 e ona i 6000 e ja. Kako ona od ranije poseduje vikendicu, da li mi mozemo traziti povrecaj PDV-a, i u kojoj meri? Kredit banka jos nije pustila ceo iznos investitoru, tako da nismo sigurni da li smo platili PDV? Molim Vas za savet
Odgovor
# admin avgust 20, 2008 @ 9:58 am
Vladimire,
Što se tiče toga da li ste platili PDV ili ne, Vi ne bi trebalo da brinete, to ja na prodavcu, ali svakako morate da ga platite.
Što se tiče povraćaja, situacija je komplikovanija, zato što zakon nije razmatraio slučaj dva kupca, pa postoje proizvoljnosti u tumačenju koji zavise od konkretnog slučaja. Po zakonu, u najboljem slučaju, mogli bi ste dobiti povraćaj PDV-a na svoj deo stana pošto Vi nemate stan.
Pitanje
# Aleksandar jul 29, 2008 @ 8:18 pm
Za refundaciju PDV-a je potrebno izmedju ostalog:
- racun ili drugi dokument koji služi kao racun o kupoprodaji stana u kojem je iskazan PDV;
Ako je prodavac fizicko lice kakav je to racun, tj. dokument, da li placanje mora da ide preko banke?
Da li imate neki primer ovog dokumenta?
Odgovor
# admin jul 30, 2008 @ 8:55 am
Aleksandre,
Refundacija PDV-a se vrši u slučaju da je PDV plaćen. Ako kupujete od fizičkog lica, budući da PDV nije plaćen (fizičko lice nije
PDV obveznik), nema šta da se povrati. Naravno, budući da u startu nij
jun 26, 2008
Kupio sam stan u izgradnji i otplatio dve od tri rate sa uredno overenim predugovorom o kupoprodaji. U predugovoru stoji da je u cenu uracunat PDV. Problem je u tome sto prodavac stana nije u sistemu PDV-a (to sam saznao tek pre isplacivanja trece rate i potpisivanja ugovora o kupoprodaji). Zastupnik prodavca mi kaze da nemam pravo na povracaj PDV-a. Ako neko nije u sistemu PDV-a kako moze da ga placa i kakva je mogucnost da PDV povratim.
Hvala unapred
Cile,
Ako neko nije u sistemu PDV on ne može ni da ga plati, a samim ti ni Vi da ga povratite. Iz toga nedvosmisleno sledi da je prodavac u predugovoru iznosio netačne informacije (Šta je sa ugovorom? Ako ste ga potpisali a tu se ne pominje da je PDV plaćen to može biti problem). Ako vam je prvi stan to je relativno ozbiljan novac za koji ste prevareni. Najbolje je da u takvoj situaciji konsutlujete advokata.
Poštovani,
iskrsla nam je prilika da kupimo stan u Bellvile naselju u izgradji. Za sutra imamo zakazano potpisivanje ugovora za stan od 45 kvm. Da li moja supruga koja stanuje na istoj adresi kao i ja u stanu čiji sam ja vlasnik ima pravo na oslobađanje od PDVa za priv 40 kvm. Kako se to ostvaruje. Sta je sa 5 % poreza koji se placaju opstini ?
Danas donosimo odluku pa bih molio za brz odgovor. Havala.
Supruga ima pravo na povraćaj PDV-a. Ali, ne i za Vas kao člana porodice. 5% (to je sada 2.5%) je porez na prenos apsolutnih prava. To ne plaćate u slučaju kada je novi stan. Kod novog stana to je PDV.
Ja i supruga smo kupci prvog stana od 45 kvadrata. prodavac je fizicko lice koji nije u sistemu pdv-a. On je napavio
nadogradjnu jednog sprata stambene zgrade i to dva stana za prodaju. Stan tek sada treba da isplatimo u celosti i to u iznosu od 29.000 E. Da li ja kao kupac placam PDV i prenos apsolutnih prava?
Dragane,
Ako prodavac nije u sistemy PDV Vi samo plaćate porez na
prenos apsolutnih prava (2,5%).
Postovani
Vrlo mi je vazan Vas odgovor.Situacija je sledeca>Ja sam kupila stan u Bellvilu pre 45 dana.Od tada je banka preko koje sam digla kredit strahovito digla kamatu i troskovi su veoma visoki usled divljanja svajcarca u odnosu na evro.Ja da bih iya[la iy svega imam kupca koji hoce da mi plati stan toliko da bih ja mogla da vratim podignuti novac na ime kredita ,ali i i da pokrijem troskove koje sam imala usled diyanja kredita,nacionalne korporacije itd.Da li ja sad buduci da cu dobiti nekih 10.000 evra vise ,a to ce sve otici na banku,placam kapitalnu dobit?Takodje me interesuje pošto mi je to prvi stan , da li ja ako predam papire za povraćaj pdv npr.sutra, a u međuvremenu prodam stan npr.prekosutra,da li imam prava na povraćaj pdv.Da li sam ja vremenski ograničena po tom pitanju?Molim Vas da mi odgovorite što pre,pošto ću da poludim od brige.Jako je lepo što postoji ovakav sajt da se ljudi informišu i hvala vam na tome.
Biljana,
Ako nešto prodate skuplje nego što ste platili, u pitanju je kapitalna dobit i na razliku plaćate porez (20%). Ako uspete da dokažete (dokumentujete) sve troškove (uključujući penale banci) to se može smatrati troškom pri kupovini, jer je Vas stan zapravo koštao sama cena stana + usluge banke. Dodatna promenljiva je tu i odbitak po osnovi prvog stana, što samo komplikuje računicu.
Zahtev za povraćaj PDV-a, iako zakon ne precizira kada se može podneti, u zavisnosti od tumačenja zakona u opštinama možete podneti najranije ako je završeno 80% radova, mada se uglavno insistira na tome da je potpisan konačan ugovor (radovi gotovi i Vi se uselili), tako da mi se čini da u Vašem slučaju ni jedan od uslova nije ispunjen.
Rok (krajnji) za podnošenje zahteva za povraćaj PDV-a nije definisan zakonom. To što će Vi prodati stan pre nego što ste ostvarili pravo dovodi vas u nezavidnu situaciju tumačenja dela zakona koji se i u najnormanijim uslovima različito tumači zbog nedovoljen preciznosti.
U svakom slučaju, Vi kao kupac prvog stana imate pravo na povraćaj PDV-a.
Postovani,
hteo bih da Vas pohvalim za nesebicno deljenje informacija sto je retkost u danasnjem vremenu. Imam problem, prosle godine u januaru sam kupio stan kada je sklopljen i overen u sudu kupoprodajni ugovor.Porez na prenos apsolutnih prava jos uvek nisam platio pa me interesuje koju ce mi poresku stopu primeniti (5% ili 2.5%) i dal imam pravo na povracaj PDV. Da li ce mi zaracunati zatezne kamate zbog neblagovremenog placana?Da li mogu podneti prijavu bez prodavca jer sam izgubio svaki kontakt sa njim za ove dve godine?
Unapred zahvalan na odgovorima. Srdacan pozdrav
U braku smo od 1999 godine i imamo 2 dece. 2000 godine suprug je dobio stan,49 m2, od preduzeca, koji je otkupio 2003 godine.Stan se vodio i uknjizen je na supruga.
2008 godine kupili smo stan na moje ime, velicine 68 m2 pa vas molimo da nam odgovorite dali se mogu osloboditi placanja poreza na prenos apsolutnih prava za sebe 40m2 i po 15m2 za svako dete?
Aleksandra,
Da.
Poštovani Zoli,
U to vreme je bio stari zakon, tako da je porez na prenos apsolutnih prava je 5% i nemate pravo na povraća PDV-a. Takođe, po starom zakonu porez je bio zvanično na teret prodavca, mada ga je uvek zapravo plaćao kupac. Trebalo bi da možete sve da završite sami, ali morate proveritu u svojoj opštini.
Zatezna kamata postoji, ali ako platite glavnicu u skorijem roku, možete izbeći plaćanje zatezne kamate, više o tome pogledajte u članku Otplata zaostalog poreza bez zatezne kamate
17.7.2088. moja verenica (supruga od 6.9.2008) i ja, kupili smo stan ud 55 kvadrata, i usled neobaveštenosti nismo prijavili porez na prenos apsolutnih prava. To nam je prvi stan i zanima me da li ćemo imati nekakve sankcije prilikom prijave, i da li ćemo moći da dobijemo oslobađawe od poreza za svih 55 kv. jer smo tada živeli u vanbračnoj zajednici.
Postovani,
zahvaljujem na eksplicitnom odgovoru.I ovom prilikom izrazavam Vam zahvalnost za ovakav sadrzaj komunikacije, sto je zaista u ovo vreme retkost (navikao sam na oholost i prepotentnost).Srdacan pozdrav
Saša,
Teoretski, protiv Vas može biti podneta tužba za utaju poreza.
Praktično, najverovatnije da će jedina posledica po Vas biti zatezna kamata.
Nemate pravo da odbitak poreza za 15 kvadrata stana pošto u vreme kupovine stana niste bili u braku.
Postovani,
Kupila sam stan u Belvilu i ugovor je overen. Cena nije jos isplacena u celosti i u ugovoru je navedeno da je poslednja rata pre uselenja (sto bi znacilo da ni PDV nije u celosti isplacen?. Kada se podnosi zahtev za povracaj PDV-a? Da li sam zakasnila jer je ugovor overen pre 3 nedelje?
Hvala unapred.
Jasa,
Povraćaj PDV-a ne može biti ostvaren pre nego što je cena u potpunosti isplaćena (i prodavac platio PDV u celosti državi).
Ne postoji rok za predaju zahteva za povraćaj PDV-a, pre svega što je čekanje na vašu štetu.
zelim da kupim stan u novom sadu,pa me interesuje dali sam oslobodjen poreza i prevoda stana,posto mi je to prvi stan,pozdrav
Miloše,
Zakon važi na teritoriji cele Srbije, tako i u Novom Sadu.
Da li refundacija PDV-a vazi za kupovinu prvog stana, koji se ne nalazi u gradu u kome mi je trenutno prebivaliste? Nisam vlasnica nijednog stana ni u gradu u kome mi je trenutno prebivaliste, ni u gradu u kome planiram kupovinu.
Postovani,
Molim vas za odgovor na tri pitanja u vezi refundacije PDV-a na prvi stan:
1) Da li je neophodno da fotokopija licne karte bude overena?
2) Da li za overu izjave o kupovini prvog stana treba priloziti neku pratecu dokumentaciju kao dokaz, odnosno da li je neophodna potvrda iz lokalne poreske uprave o neposedovanju nekretnine u vlasnistvu?
3) Da li se u zahtevu za refundaciju navodi iznos u dinarima ili eurima i kako se refundacija isplacuje?
Hvala unapred!
Gordana,
Za povraćaj PDV-a nije od značaja da li kupujete stan u gradu u kome imate mesto prebivališta ili nekom drugom.
U braku smo od 1999 godine. Prvi stan velicine 24 m2 smo kupili 2003 i stan je bio uknjizen na mene. Za stan je placen porez na prenos apsolutnih prava svojine.2008 godine smo prodali taj stan i kupili stan velicine 62 m2 kokji ce biti uknjizen na suprugu.Da li je moguce izvrsiti povrat PDV-a na nstan od 60 m2.
Pozdrav
Postovani,
u Junu 2008 kupio sam stan u izgradnji od pravnog lica.Iznos iz ug. o kupoprodaji ( je sa pdv) je placen iz kredita Banke po kome imam solidarnog duznika koji ima stan na svoje ime.Ug o kupoprodaji za prvopomenuti stan glasi samo na moje ime , btw ,ja nikada nisam kupovao stan pre ovoga ali jesam plac (kupio i prodao )3 meseca NAKON overe ug. o kupoprodaji stana.
1. Da li zbog kupovine i prodaje placa (bez ikakvog objekta na njemu)gubim pravo na povracaj pdva
2. Da li zbog solidarnog duznika(koji ima stan na svoje ime) po kreditu Banke iz koga je placena kupovina stana (u kup.prodajnom ugovoru stoji samo moje ime)gubim pravo na povracaj pdva.
Pozdrav
Edvine,
Da.
Nikola,
1)Ne. Cela priča oko poreza se odnosi na stan, ne bilo koju nepokretnost.
2)Solidarni dužnik je povezan samo sa bankom, on nema veze sa povraćajem PDV-a, tako da imate pravo.
U slucaju kada je gradjevinska dozvola izdata na ime subinvestitora(osobu cije je zemljiste),a ne na firmu od koje je kupljen stan,OBJASNILI SU MI DA JE NEMOGUCE DA POVRATIM PDV IAKO SU SVI OSTALI PAPIRI U REDU,UKLJUCUJUCI I ANEKS UGOVORA.STA SAD?UNAPRED HVALA
Postovani
Kupio sam stan od fizickog lica (investitora) u izgradnji koji bi trebalo da bude zavrsen krajem godine. Investitor poseduje svu potrebnu dokumentaciju i dozvole. Stan sam isplatio u celosti. Investitor je platio PDV (naravno prijavljen je u sistemu PDVa). Zanima me da li mogu da podnesem zahtev i ostvarim povracaj PDVa odmah ili moram da cekam zavrsetak zgrade. Ispunjavam sve uslove za povracaj PDVa.
Uzeo sam kredit i kupio sam stan za sebe, suprugu i dvoje dece.Ugovor sam potpisao ja. Sada svi živimo u tom stanu. Na meni se vodi peti deo seoske kuće i zemlje koja se nalazi daleko od grada koju sam dobio u nasledstvo. Zbog navedenog u poreskoj upravi mi kažu da ne mogu da ostvarim pravona oslobađawe poreza na prenos apsolutnih prava na taj novokupljeni stan ni ja ni članovi moje porodice. Pitanje: Da li mogu bar članovi porodičnog domaćinstva da budu oslobođeni na porez za prenos apsolutnih prava na taj stan?
Ljubomire,
Na žalost ne. Oslobađanje je namenjeno samo kupcu prvog stana. Kako vi niste kupac prvog stana, članovi porodice nemaju uticaja. Takvu situaciju ste mogli izbeći da je ugovor potpisan na suprugu ili decu.
Kupila sam prvi stan i planiram da prijavim povracaj pdv-a na sebe i clanove porodice.
Naime, u trenutku potpisivanja ugovora sam bila prijavljena adresi stana u kome sam zivela pre kupovine stana, a na dan potpisivanja ugovora sam se prijavila na adresu roditelja gde sam se i preselila.
Ugovor glasi na prvu adresu.
Da li se clanovima porodice na koje mogu da trazim povracaj pdv-a racunaju clanovi porodice na prvoj adresi (u trenutku potpisivanja ugovora ja i dvoje dece) ili na drugoj (ja i dvoje dece i moji roditelji)?
Marija, evo malo zakasnelih odogovora:
1) Da li je neophodno da fotokopija licne karte bude overena?
Da.
2) Da li za overu izjave o kupovini prvog stana treba priloziti neku pratecu dokumentaciju kao dokaz, odnosno da li je neophodna potvrda iz lokalne poreske uprave o neposedovanju nekretnine u vlasnistvu?
Zakon ne precizira da treba.
3) Da li se u zahtevu za refundaciju navodi iznos u dinarima ili eurima i kako se refundacija isplacuje?
U dinarima. Isplaćuje se čekom ili na račun.
Hvala unapred!
Damire,
U principu, potreban vam je konačni račun koji ne može biti izdat pre isteka radova. Međutim, na nekim opštinama je moguće podneti zahtev kada je završeno 80% radova.
Miro,
Što se tiče trenutka u kome se razmatra adresa, taj deo zakona nije preciziran pa postoje razna tunmačenja. Uglavnom se uzima kao relevantna aktuelna adresa.
Nataša,
Situacija nije jednostavna, sve zavisi kako je ugovor definisan i između koga je potpisan. Preporučujem da potražite pravnu pomoć.
Kupila sam prvi stan koji ima 87m2, a u cenu je odmah bio uracunat i porez od 8% za celokupnu kvadraturu. Placala sam stan u cetiri rate (cetvrta rata ce biti placena krajem marta 2009. god kada je predaja kljuceva), a u ugovoru jasno stoji da izmirujem punu cenu u koju je uključen PDV. Na koliki povracaj PDV-a imam pravo, s obzirom na 40m2 za koje znam da imam pravo na punu refundaciju - tj sta se dogadja sa povracajem za preostalih 47m2 na koje je u startu placen porez od 8%?
Bojana,
Relevantan je PDV prikazan na ugovoru (mora biti). Ako je stan veći nego što imate pravo na odbitak, izračunaće se srazmerno koliko novca je porvraćaj (koliki bi bio PDV za 40 kvadrta) i to će vam se vratiti. Nema povraćaja za ostatak.
Postovani,
Da li izvod iz maticne knjige rodjenih za clanove porodice za koje se trazi refundacija PDV-a mora da bude mladji od 6 meseci?
U procesu sam kupovine stana koji je u izgradnji i koji ce biti moja prva nekretnina. Interesuje me da li nakon ostvarenog povracaja PDV-a ovaj stan mogu da prodam ili izdajem? Da li postoje vremenska ogranicenja u tom smislu?
Miro,
Da. Izvod iz matične knjige važi samo 6 meseci, nevezano konkretno za ovaj zakon.
Milice,
Zakon ne predvidja nikakve restrikcije u tom smislu, tako nešto postoji samo kod subvencionsianih kredita.
Postovani,
da li i po kom osnovu mogu podneti zalbu na resenje o odbijanju za povracaj PDV s obzirom da sam stan kupio u…
ADMIN Isto pitanje je postavljeno i na strani Porez za ugovor pre, a primopredaja posle promene zakona, gde je postavljen i odgovor.
Da li imam pravo na povracaj PDV posto sam stan kupila u sivoj fazi.
Da,
To što je stan kupljen u sivoh fazi nije od značaja.
U kupoprodajnom ugovoru stana, koji sam kupio na kredt, stoji ukupna cena je ta i ta, ne stoji doslovno cena je sa pdv-eom. Da li sam platio pdv, obzirom da je investitor, mislim da jeste, obveznik pdv-ea?
Unapred hvala,
Dragan
imam još jedno pitanje: da li ima potrebe predugovor overavati u sudu, obzirom da se kupuje nekretnina koja nije uknjižena?
Kupio sam stan od 56m2 za 49.000 eura. Stiglo mi je resenje da platim porez na 16m2 vise od maksimalne propisane velicine na koju se porez oslobadja (40m2). Mene zanima da li je meni u placenu cenu stana (49.000) usao taj porez na 40m2 i da li ce mi novac biti refundiran,ili da samo platim taj porez na tih 16m2 a za ostalih 40m2 sam oslobadjen od poreza i nista mi se ne refundira?
Postovani,
Koliko iznosi PDV, 18% kao za sve ostale proizvode ili 8 %.
Hvala
Srđane,
Za NOV stan porez je smanjen na 8%, dok je za preprodaju stanova od strane lica u sistemu PDV-a iznosi 18%, što dovodi do problema i zabune prilikom povraćaja tog poreza.
Nikolas,
Kada nije u pitanju nov stan onda nema refundacije. Samo nećete platiti celokupan, već umanjen porez na prenos apsolutnih prava.
Vec sam pisao o tome da investitor odlaze izdavanje racuna na osnovu koga bih povratio PDV. Kao razlog navodi da zgrada jos nije dobila upotrebnu dozvolu. Ja sam danas uzeo kljuceve i potpisao zapisnik o primopredaji. Zgrada je useljena, pusteno je grejanje, struja, voda…Da li je investitor u pravu ili da se obratim poreskoj inspekciji.S druge strane stan ima manje kvadrata nego sto pise u ugovoru, i investitor tvrdi da u u govoru mora da ostane prvobitna kvadratura da bih mogao da uknjizim stan. Unapred zahvalan.
Poštovani,
supruga i ja planiramo da kupimo stan. Supruga je u aprilu 2007. godine od pokojnog oca nasledila stan koji smo u avgustu 2008. godine prodali.
Zanima me da li ja (koji nikada nisam imao nekretninu u vlasništvu) da podignem kredit stambeni ili da to učini supruga. Kakva su naša prava pri povraćaju PDV - a. Unapred zahvalni.
Tihomire,
Ako predugovor nije uveren u sudu nema pravnu snagu, nevezano od toga da li je stan uknjižen ili ne.
Aleksandre,
Sve jedno je ko podiže kredit, vlasništvo stana sa tim nema veze.
Što se tiče povraćaja PDV-a, ako se stan vodi na Vas, imate pravo na povraćaj (za Vas i eventualno decu), dok ako se vodi na suprugu nemate pravo ni za kakav povraćaj.
Da li postoji mogućnost da pri kupovini stana, stan glasi na moje ime. Da izvršim povraćaj pdv-a pošto bi mi bio prvi stan u vlasništvu, i da ga onda poklonim jer ne želim da imam na svoje ime nepokretnosti zbog konkurisanja za stan, koje će se možda desiti naredih godina, tipa stan za mlade bračne parove, pa su manje cene i kamate…. Da li bih platila nešto za to što poklanjam stan, i da li bi me to opterećivalo u budućnosti kad bih htela da konkurišem za stan što sam nekad imala nepokretnost u svojini?
Hvala unapred, pozdrav.
Sestra i ja smo naslednici stana koji je na nas prepisan posle smrti jednog od roditelja.Stan je otkupljen jos 1992. Sada bi sestra i ja prodale taj stan. Da li placamo porez na kapitalnu dobit i da li imamo rok u kome moramo kupiti drugu nekretninu?
Evo mog malog doprinosa sajtu. Skoro sam ostvarila povracaj PDV-a i:
- na dete koje je rodjeno posle potpisivanja ugovora ne moze da se ostvari povracaj pdv-a
- ako se trazi povracaj i za clanove porodice, u trenutku potpisivanja ugovora moraju svi da budu prijavljeni na istoj adresi
- ako se trazi povracaj i za maloletne clanove porodice, za njih je takodje potreban dokaz od poreske sluzbe da nisu poreski obveznici (kao jedan od potrebnih papira, osim izvoda iz maticne knjige i potvrde o prebivalsu)
Postovanje. Prosle godine sam kupio stan, a ove godine sam ga prodao. Da li sam obveznik poreza na kapitalnu dobit s obzirom da sam stan kupio za 300.000 dinara (tako pise u ugovoru), a prodao ga za 100.000 dinara?
Nenade,
U pitanju je kapitalni gubitak. Pored toga što ne plaćate porez, taj gubitak možete iskoristiti da umanjite potencijalni budući kapitalni dobitak.
Postovanje. Pre par dana sam postavio sledece pitanje: “Prosle godine sam kupio stan, a ove godine sam ga prodao. Da li sam obveznik poreza na kapitalnu dobit s obzirom da sam stan kupio za 300.000 dinara (tako pise u ugovoru), a prodao ga za 100.000 dinara?”, i vi ste poslali odgovor odmah sutradan na cemu sam veoma zahvalan. Vi ste mi odgovorili da ja u ovom slucaju imam kapitalni gubitak. Medjutim, u Zavodu za obracun i placanje su mi rekli da ono sto pise u ugovoru za njih nije validno, vec da oni procenjuju vrednost stana u trenutku kupovine i u trenutku prodaje, te da na osnovu toga, tj. razlike procenjenih vrednosti, odredjuju iznos poreza na kapitalnu dobit. Sta je tacno? Unapred zahvalan.
Kupio sam stan na kredit 17.12.2008. godine, rok za zavrsetak stana je 31.03.2009.godine(tako je u ugovoru), verovatno ce biti useljaj u maju mesecu 2009. godine,kada je potrebno podneti prijavu za povracaj PDV-a, sada do 10.04.2009. ili kad udjem u posed stana?
Srdjane,
Rokovi nisu precizirani zakonom (ne postoji ni krajnji rok, tako da ne možete da zakasnite). U zavisnosti od tumačenja na vašoj opštini, moguće je da zahtev možete podneti kada je 80% završeno, ili čekati da bude sve završeno.
Postovani,
Zanima me da li imam pravo na povracaj pdv/a za kupovinu prvog stana u slucaju da u trenutku kupovine stana nisam bio evidentiran u knjizi drzavljana Republike Srbije. Stan sam kupio sredinom maja 2008, a naknadno, pocetkom decembra, stekao sam drzavljanstvo Srbije. Kako sam do sada imao drzavljanstvo Crne Gore na osnovu drzavljanstva mojih roditelja, a rodjen sam u Beogradu i ceo zivot zivim ovde, interesuje me postoji li neka olaksavajuca okolnost, odnosno, konkretno, da li imam pravo na povracaj pdv-a? Hvala.
Brankice,
1)Prvi stan u vlasništvu - standardni povraćaj PDV-a za prvi stan
2)Možete da poklonite stan, ali onda bi trebalo da se plati porez na poklon, koji ne plaćate Vi, već osoba kojoj ste poklonili.
3)Nije mi poznato da se proverava istorija vlasništva u tim slučajevima, mada to zavisi od konkretnih uslova konkursa.
Nikola,
Zakon je isključiv, samo državljani srbije imaju pravo na oslobođenje od poreza.
Postovani,
Hvala na brzom odgovoru. Mene ipak zanima, jer sam drzavljanin Srbije, imam li pravo povracaja pdv za kupovinu prvog stana. Naime, u trenutku kupovine stana nisam bio drzavljanin, a naknadno sam postao.
Jos jednom hvala i srdacan pozdrav.
KUPILA SAM STAN OD PRAVNOG LICA.TO MI JE KUPOVINA PRVOG STANA.KUPOPRODAJNU CENU SAM ISPLATILA U CELOSTI.OD INVESTITORA SAM DOBILA AVANSNI RACUN I POTVRDU DA SAM IZMIRILA DUGOVANJA PREMA NJEMU.PRIKUPILA SAM SVU POTREBNU DOKUMENTACIJU I ODNELA U PORESKU DA PREDAM ZA POVRACAJ PDVA ALI NISU MI PRIHVATILI ZBOG AVANSNOG RACUNA, TRAZE MI KONACNI RACUN. U UGOVORU STOJI DA JE ZAVRSETAK RADOVA I PREDAJA KLJUCEVA DO 31.03.2009.ZGRADA JE ZAVRSENA PAPIRI SU PREDATI ZA TEHNICKI PRIJEM I CEKA SE.INVESTITOR MI KAZE DA KONACNI RACUN NE MOZE DA MI IZDA DOK NE PRODJE TEHNICKI PRIJEM ZGRADE,A JA SAM MOJA DIGOVANJA PREMA NJEMU IZMIRILA U CELOSTI. DA LI JE TO TACNO DA NE MOZE DA I IZDA KONACAN RACUN PRE TEHNICKOG PRIJEMA ZGRADE.
HVALA UNAPRED
Mirjana,
Teoretski je moguće da zgrada ne prođe tehnički prijem, i da investitor treba da uradi neke izmene i slično. To može (teoretski) uticati na konačni račun. Zbog toga ne možete dobiti konačni račun.
postovani,
sklopio sam predugovor o kupovini stana od fizickog lica, platio mu kaparu i onda odustao od kupovine.da li imam prava na povracaj kapare? predugovor nije overen u sudu, ako je to bitno!
Kupio sam od tasta kucu.To je meni i mojoj supruzi prva nekretnina(tast je dobio kucu u nasledstvo)da li sam oslobodjen poreza na prenos apsolutnih prava do 85 m2(supruga,ja i dvoje dece) i sta je sa PDV-om(kuca je stara 30 godina.)?
Slavice,
Za vlasnistvo iz 1992 godine ne plaća se porez na kapitalnu dobit.
Mico,
Ne.
Kapara upravo tome i služi, da u slučaju odustajanja od stana nadoknadite prodavcu eventualne gubitke vremena kao i gubitke nastale odbijanja ostalih potencijalnih kupaca.
Precizni detalji bi morali postojati u ugovoru, kao na primer šta raditi u slučaju opravdanog odustajanja od kupovine i slično.
To što predugovor nije overen kod suda ne ide vam u korist, budući da nemate zvaničnu potvrdu da ste novac uopšte i platili.
Dragane,
Ako ste kuću kupili, nije bitno da li je prodavac tast ili neko drugi. Imate pravo na odbitak poraza na prenos apsolutnih prva. PDV ne možete vratiti zato što je stara nekretnina, ali i zato što kupujete od fizičkog lica.
U okviru kupoprodajnog ugovara prvog stana, predmet kupovine bilo je i garazno mesto. Da li se povracaj pdv-a odnosi i na garazno mesto?
Igore,
Povraćaj PDV-a se izražava u kvadratim STAMBENOG prostora po članu domaćinstva.
Povraćaj možete izvršiti jedino ako je celokupna nepokretnost obuhvaćeno istim ugovorom iz koga se ne vidi da je jedan deo kvadrata zapravo garaža.
Postovani,
Imam priznanicu da sam dao kaparu.
Molim da procitate ovaj komentar:
www.insulae.biz/wp-content/uploads/komentari/kom.%20predugovor.doc
Mico,
U ovom slučaju Vi imate dokaz o predaji kapare, a propust prodavca je što nema overen predugovor, što ide na njegovu štetu.
Međutim, verujem da prodavac očekuje da ima pravo na taj novac tako da ćete verovatno imati problema prilikom povratka istog.
Postovani
…Cesto se u ugovorima pise manja vrednost nekretnine …
Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Lažno umanjenje vrednosti radi manjeg poreza
Pre mesec dana bivsa supruga i sin su kupili stan u izgradnji,koji bi uskoro trebao biti gotov…
Ostatak pitanja i odgovor pogledajte na strani Povraćaj poreza (PDV-a) za stan sa više vlasnika
postovani,kupila sam stan na sudskoj licitaciji 2004.god. i prodala ga 2006.god.Pojavili su se neki problemi i napravljen je sporazumni raskid tog kupoprodajnog ugovora.Da bih vratila novac po tom raskidu,prodala sam stan koji sam po ugovoru o poklonu dobila od oca(a otac je taj stan dobio ugovorom o poklonu od svoje majke).kakav je dalji postupak i da li se placa porez na dobit jer sam novac iskoristila za placanje stana po raskidu ugovora.
Unapred zahvalna.
Snežana,
Razlog koji navodite nije predviđen zakonom kao razlog za oslobađanje od plaćanaj poreza na kapitalnu dobit.
… kupim stan koji je u izgradnji … da li se moze proveriti da li je taj stan vec prodat nekom drugom …
Ostatak pitanja, kao i odgovor pogledajte na strani: Kako proveriti da li je stan već prodat
Dana 30.03.2007 godine potpisao sam ugovor …dali mogu ostvariti povrat PDV …
Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani: Povraćaj PDV-a za ugovor pre novog zakona, a primopredaja posle
Ukoliko moj asupruga pokloni meni pola stana, da li placamo porez na poklon i u slucaju da smo supruznici i da li postoji neka mogucnost oslobodjenja, s obzirom da smo pri kupovini tog stana bili oslobodjeni placanja poreza na promet nepokretnosti jer nam je to prvi stan.
SUPRUG I JA PLANIRAMO DA KUPIMO KUĆU PUTRM KREDITA …
Ostatak pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani Kupovina kuće i porezi
Dragane,
Plaćate porez ba poklon. Srodnici prvog reda ne plaćaju.
Postovani,
molim Vas za sledecu informaciju:
- kupila sam stan u Beogradu prošle godine, prebivalište mi je u Beogradu, ali ne živim u Bg. Molim Vas da mi kažete koji su mi dokumenti potrebni da bih izvršila povrat PDV-a (prva nekretnina) i gdje ih mogu dobiti. Inače, živim u Banja Luci, i tek se namjeravam preseliti u Bg.
Unaprijed zahvalna.
Dijana,
Sve detalje već imate na strani: Oslobođenje od poreza za kupce prvog stana
Postovani,
2005.godine sam bila vlasnik stana koji sam prodala.
Ostatak pitanja, kao i odgovor je na strani Pitanja vezana za PDV i uknjižbu
… kupila stan (novogradnju) od dva prodavca. …
Ostatak Pitanja, kao i odgovor, pogledajte na strani Povraćaj PDV-a za Stan kupljen od dva vlasnika
Postovani,
Brat i ja smo kupili stan od 47,81 m2, tako da smo vlasnici stana po pola. Oboma nam je to prvi stan.
Interesuje me da li, s obzirom da su u pitanju dva kupca imamo pravo na povracaj PDV-a na celokupnu kvadraturu?
Jovana,
Tema je više puta pokrenuta na ovom sajtu. Potražite iskustva ljudi sa sličnim slučajevima na sajtu, ima ih više. Na kraju se sve svodi na tumačenje zakona u vašoj opštini.
Poštovani,
već sam postavila ovo pitanje na početnoj strani, ali sam onda videla da je ovo strana za moje pitanje, pa eto opet. Ja živim sa partnerom u vanbračnoj zajednici i zanima me da li imamo pravo na oslobađanje od poreza za kupovinu prvog stana, on kao kupac za 40m2 i ja kao član vanbračne zajednice na 15m2? Videla sam odgovor koji ste dali Mili na isto pitanje iz juna 2009. da Zakon insistira na terminu SUPRUŽNIK, pa Vas molim da mi odgovorite da li sam dobro shvatila da to onda znači da se po ovom pitanju vanbračna zajednica ne tretira isto kao bračna?
Hvala unapred! Pozdrav!
Marija,
Zakon je jasan i tako se i primenjuje. U ovom slučaju bračna i vanbračna zajednica nisu jednake. Isključicvo supružnik može doneti dodatnih 15 kvadrata odbitka. Mnogi posetioci ovog sajta su imali slican problem i svi su zavrsili na isti nacin.
Postovani,
Prilikom pokusaja kupovine kuce imao sam probleme sa bankom zbog “situacije” na koju nisu “navikli”. Evo o cemu se radi:
Prodavac poseduje gradjevisnku dozvolu za dogradnju P+P i u katastru su u listu nepokretnosti uredno evidentirani sa odgovarajucom povrsinom, ali na zadnjem (teretnom) listu stoji da ne postoji upotrebna dozvola za ceo objekat. Banka je dala svoje misljenje (nakon konsultacije sa NKOSK) da tu treba napisati da ne postoji upotrebna dozvola za samo deo objekta (onaj koji je dozidan). Medjutim, na dokumentaciji koja je prilozena uz dozvolu se vidi da su ruseni neki zidovi a naravno i tavanica jer je nazidano i potkrovlje. Samim tim, stari deo kuce ne postoji i jasno je da ne moze da postoji upotrebna dozvola za taj promenjeni deo kuce. Zanima me da li je neko imao slicno iskustvo?
Elem, meni je data sugestija da prvo uknjizimo kucu i to je sada u proceduri. Medjutim, saznao sam za novi faktor koji moze da predstavlja potencijalni problem. Naime, na famoznom zadnjem listu upisuje se sledece: Republika Srbija ne snosi odgovornost za stabilnost i bezbednost objekta!
Da li ovo moze da bude ogranicavajuci faktor za dobijanje stambenog kredita i kako ga prevazici? Nadam se da ovo nije problem a pogotovo jer je jedan od uslova za dobijanje kredita i polisa osiguranja kuce. Hvala unapred.